Is er ergens een mogelijkheid om te zien hoeveel decibel de voetbalsupporters produceren tijdens een wedstrijd?

Het record is van Besiktas namelijk 132 decibel en ik was benieuwd hoeveel bijvoorbeeld ajax of feyenoord haalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het record van besiktas is verbroken door galatasaray.

Antwoorden (2)

Je kunt voor een paar tientjes een eenvoudige decibelmeter kopen, die zijn best nauwkeurig genoeg om een indruk van de luidheid te krijgen.
Als je een iPhone hebt dan is er zelfs een app voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien decibel een eenheid is die het vermogen van de bron deelt door de oppervlakte van een bol (waarbij de straal van die bol de afstand van jou tot de bron is), is het eigenlijk een heel slechte maat om het volume van supporters te meten, dat is namelijk niet een enkele bron, maar vele duizenden afzondelijke bronnen.
Sterker nog, als je de oppervlakte van de bol naar 0 laat gaan (dus als je heel dicht bij de bron gaat meten) dan gaat het aantal dB richting oneindig.
Een enkele persoon haalt dus al makkelijk 200 dB, als je maar heel dichtbij komt met je meetapparaat.