hoe word je een goede spits, en wat moet je ervoor kunnen?

hallo allemaal, ik wil graag een goede spits worden, wat moet je ervoor kunnen? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
4.9K

Antwoorden (3)

Wat belangrijk is voor een spits is:
1. een goed schot
2. veel controle over de bal
3. je moet een goed aanspeelpunt zijn

Wat handig is, zijn trucjes(techniek) en snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was vroeger spits en ben zelfs gescout door Ajax, maar scheiding van me ouders heeft die droom in duigen laten vallen :(
De spits is de killer van het veld of te wel de afmaker en niet zo zeer de sierlijkste speler van t veld. Dat is meer weggelecht voor de aanvallende middenvelders, maar het komt regelmatig voor dat een spits dit ook is.
Een echte spits is snel, flexibel, technisch en heeft inzicht om in de diepte ballen op te vangen waar een middenvelder met die diepte inzicht meer gericht is op de bal in die diepte te 'krijgen' is het jouw specialiteit om die dieptes met goede loop acties te creeren en op te vangen. Ook ben je goed in het passeren van je mannetje en is het de kunst om van je mannetje af te lopen ipv ze op te zoeken wat veel spitsen verkeerd doen. Loop de ruimtes in! Hier komt dus techniek bij kijken. Vervolgens is het dus belangrijk dat je snel en flexibel bent om aan/voorzetten op te vangen, te controleren en aftemaken. Een goede spits voelt zich comfortabel in korte ruimtes en kan daar goed mee over weg. Een echt goede spits is ook bewust van ze positie ivm met buitenspel en opzet van de buitenspelvalletjes. Een echte spits weet ook vaak goed de onmogelijke hoekjes te vinden als het op goal schiet. Een spits die ik bewonder en echt een schoolvoorbeeld daarvan is is Aguero van Man City. Probeer trouwens ook een vrije trappen specialist te worden. Zodoende verbeter je trap techniek en voor je t weet draai je ze er in ;)
Veel succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik die wel. Ondanks ik ouwe lul begin te worden ben ik nog wel heel berucht op t veld ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt 2 soorten spitsen, je hebt de sterke balvaste spits voor het 4-3-3 systeem en je hebt een niet zo sterk, kleinere en meer technische 4-4-2 spits.

Ik weet niet hoe groot/ sterk of snel jij bent. Maar mits je kleiner als 1.82 ben denk ik dat je geen 4-3-3 spits bent maar 4-4-2. Of eventueel als vleugelspeler in het 3 spitsen systeem.

Maar goed:

4-3-3 spits: Met rug naar de goal spelen, Passing ( Kaatsen ), Koppen, Kracht, Afmaken, Sterk

Voorbeeld om naar te kijken: Kluivert, Drogba, Gomez

4-4-2 spits: Snelheid, Techniek, Dribbelen, Afmaken, Anticiperen op situaties, Afmaken

Voorbeeld om naar te kijken: Rooney, Van Persie, Pato

Maar de spits van de toekomst is toch wel een spits die naar het middeveld trekt zoals Messi en van daar uit goed spelinzicht heeft en alsnog de paasjes verstuurt naar de vleugelaanvallers die naar binnen trekken. Maar in het amateurvoetbal komt dat niet voor.