Mag de KNVB binnenlandse transfers tijdens de competitie verbieden?

Het is volgens mij competitievervalsing als een voetballer vlak voor 1 september (ik denk op die datum de internationale transferperiode eindigt) of halverwege de competitie b.v. van PSV naar Ajax verkast. De competitie is dan immers al in volle gang. De KNVB kan niet tegengaan, dat een voetballer op 28 augustus van Ajax naar Manchester United gaat. Maar transfers binnen het eigen land tijdens de competitie kan de KNVB toch verbieden? Of mag dat niet van de FIFA of UEFA?

12 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (2)

De transferperiode eindigt op 31 augustus, daarna mag er niet verhuist worden van club, niet internationaal en niet nationaal.

Een PSV-speler kan niet half september opeens naar Ajax, alleen spelers die nergens onder contract staan kunnen tussen de transferperiodes in naar een club gaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oeps, ik zie opeens dat ik iets te snel gelezen heb.

Het is ook competitievervalsing als een speler van een Nederlandse club opeens vertrekt naar het buitenland of als een club opeens een buitenlandse topspeler binnenhaalt.
Het maakt dus niet uit of het een binnenlandse of buitenlandse transfer betreft, het is altijd competitievervalsing, omdat de ene ploeg opeens veel sterker of veel zwakker is dan tijdens de eerder gespeelde wedstrijden.

Er zal echter weinig aan te doen zijn. Vele competities zijn half augustus alweer aan de gang en wettelijk zijn er transferperiodes vastgesteld.

Hier kan een KNVB niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Je zegt, dat er wettelijk transferperiodes zijn vastgesteld. Wetten worden gemaakt door publiekrechtelijke lichamen. Hebben de KNVB, FIFA en UEFA publiekrechtelijke bevoegdheid? Ik denk, dat de KNVB niets kan veranderen aan transferperiodes voor transfers van binnenland naar buitenland en andersom. Maar geldt dat ook voor binnenlandse transfers? Of is de KNVB dan ook gebonden aan de regels van de FIFA en/of UEFA?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien het feit dat een land niet eens zelf mag besluiten om camera's in het doel te hangen om de scheidsrechters te helpen zullen ze ook voor het transferbeleid zich moeten conformeren aan de Fifa.
(en anders zullen veel spelers wel een arbitrage-zaak aanspannen).
ja dat klopt