Hoe komt het dat in Nederland de televisie-inkomsten zo laag zijn?

http://www.voetbalcentraal.nl/nieuws/64932/televisieinkomsten-eredivisieclubs-naar-dieptepunt-not-read

Voetbal is toch nummer 1 sport in Nederland?

Waarom kan het bijvoorbeeld in België wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Nederland heeft veel minder inwonders dan bijvoorbeeld Engeland. Laten we de grote voetballanden nemen met het aantal inwoners tussen haakjes:

Engeland (Ruim 50,7 miljoen)
Spanje (Ruim 46,6 miljoen)
Italie (Ruim 58,1 miljoen)
Frankrijk (Ruim 61,1 miljoen)
Duitsland (Ruim 82,3 miljoen)

Nederland heeft zo'n ruim 16,6 miljoen inwoners, wat dus betekent dat er veel minder potentiële voetballiefhebbers zijn. Eredivisie life heeft dus betrekkelijk weinig abonnees vergeleken met de grote voetballanden. Daar moeten we onze financiële ontwikkelingen ook niet vandaan halen, want het verschil in inwonersaantal met deze landen is te groot en zal dat altijd blijven.

Behalve minder televisie-inkomsten betekent het ook minder (grote) bedrijven gevestigd in eigen land en dus moeilijker om grote sponsors te vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
"Onlangs gingen de Belgische tv-rechten voor in totaal 55 miljoen euro onder de hamer, wat in schril contrast staat met de situatie in Nederland. "

"Dit komt voornamelijk door de lancering van Eredivisie Live in 2008, dat sinds de invoering meet geld heeft gekost dan dat het heeft opgeleverd. Daarmee heeft Nederland de enige competitie ter wereld waar de clubs zelf betalen om live op televisie te verschijnen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Veel Nederlander kijken nooit naar voetbal en hebben geen interesse in dat spel. Dus heeft het steeds minder nut om het grof te betalen. Laten de voetballers maar eerst eens flink minder gaan verdienen.
12 jaar geleden
De tegenvallende inkomsten komen vooral door Eredivisie Live waar na 1000 dagen draaien nog geen euro verdiend is door de clubs. Hierdoor is Nederland het enige land ter wereld waar de clubs betalen voor de uitzendrechten.