Hoe werkt de Belgische competitie dan ik begrijp die kampioensgroep enzo wel maar hoe kan Anderlecht enzo ineens minder punten hebben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.7K

Antwoorden (2)

"De competitie start begin augustus en eindigt midden mei. In de wintermaanden wordt er, sinds de competitiehervorming in 2009, slechts een korte winterstop ingelast van ongeveer drie weken, begin januari.
Sinds die hervorming telt de competitie 16 ploegen. Elke ploeg speelt tweemaal tegen elk van de 15 andere ploegen, dus 30 wedstrijden in totaal.

Na de reguliere competitie worden er play-offs afgewerkt, waarbij de 6 hoogst gerangschikte ploegen het nogmaals 2x tegen elkaar opnemen in play-off I.
Dit betekent dat de top zes in totaal 40 wedstrijden afwerkt, waarvan 30 in de reguliere competitie en 10 in de play-offs.
Bij de start van play-off I wordt het puntenaantal dat de deelnemende ploegen in de reguliere competitie hebben behaald, gedeeld door twee en naar boven afgerond. De ploegen herbeginnen dus niet vanaf 0 punten."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_klasse_%28voetbal_Belgi%C3%AB%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in België en volg deze competitie heel goed!
Ik zal het samenvatten in eigen woorden.

Er zijn 16 ploegen, die allemaal 2 keer tegen elkaar moeten spelen.
Na deze wedstrijden ontstaan er 3 play-offs.
Play-off I: 1-6
Play-off II: 7-14
Play-off III: 15-16

Play-off I: De punten die in de reguliere competitie verdiend zijn, worden door 2 gedeeld. Hierna speelt elke ploeg nog eens 2 keer tegen elkaar. De ploeg met de meeste punten is kampioen.

Play-off II: Er zijn 2 groepen (groep A en groep B). Hier moet weer iedereen 2 keer tegen iedereen (van dezelfde groep). In play-off II begint elke ploeg met 0 punten. De winnaars van groepen A en B spelen tegen elkaar.

Play-off III/Play-downs: De strijd tegen degradatie. De 2 ploegen spelen 5 keer tegen elkaar. De verliezer hiervan degradeert. De winnaar speelt mee in de eindronde met (eventuele) promoverende ploegen uit 2de klasse.

De winnaar van play-offs 2 speelt tegen nummer 5 van play-offs 1 (die net geen Europees ticket heeft). De winnaar hiervan doet mee aan Europa League.

Anderlecht heeft een goed seizoen gespeeld, maar in de belangrijke play-offs waren ze niet heel goed.
Standard heeft een slecht seizoen gespeeld, maar een HEEEEEEL goede play-offs.

Geef AUB een duimpje omhoog, want ik heb dit helemaal zelf geschreven (zoek deze tekst maar op Google ofzo ;) )