Wanneer kan de champions leage bestaan uit 3 nederlandse clubs?

Nu zijn het er 2 maximaal, maar kan dat binnekort veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (2)

Dan moet Nederland eerst hoger op de Uefa-coefficienten lijst komen en dit gebeurt door weer verder in een Europees clubtoernooi te komen. Nederland heeft dit seizoen aardig wat punten gepakt doordat 3 clubs in de kwartfinale van de EL zaten. Nu staat Nederland dacht ik 7e.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelste manier om dat te bereiken is als Ajax of Twente volgend jaar de Champions League wint.
In dat geval is de winnaar automatisch geplaatst voor het hoofdtoernooi, terwijl er nog twee plekken overblijven voor de competitie.

Dit scenario lijkt me echter niet helemaal te gaan lukken.
In dat geval zullen we nog enkele jaartjes geduld moeten hebben.

Op dit moment staan we 9e op de Europese Coefficientenlijst en we zullen er geen punten meer bijkrijgen dit seizoen, omdat alle NL clubs EUropees al uitgeschakeld zijn. ('t goede nieuws is dat de landen achter ons er ook geen punten bijkrijgen).
http://www.vi.nl/Achtergronden/UEFA-ranglijst/199977/UEFA-Coefficientenlijst-Portugal-loopt-in-op-Fransen.htm

Pas op positie 6 kun je een derde Nederlandse club in de Champions League krijgen.

De plaatsen 1 t/m 3 geven drie tickets voor het Hoofdtoernooi en 1 ticket voor de Play-off (4e voorronde).
Plaats 4-5 leveren twee hoofdtoernooi tickets en 1 Play-off ticket op.
Plaats 6 is één keer hoofdtoernooi en één keer derde voorronde.
Plaats 7-9 is één hoofdtoernooi en één derde voorronde ticket (dat hebben wij dus nu)
Plaatsen 10-12 is ook één keer hoofdtoernooi en 1 keer 3e voorronde (verschil met plaats 7-9 zit dan in de Europa League)
Plaats 13-15 is twee tickets derde voorronde.
Plaats 16 en verder op zijn hoogst één voorronde ticket.

http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3%ABffici%C3%ABnten#Competitieco.C3.ABffici.C3.ABnt

Toegevoegd na 15 uur:
HERSTEL:
Plaats 6 geeft recht op 2x hoofdtoernooi en één keer derde voorronde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uuuh nummer 6 en 7-9 zijn ook het zelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed opgemerkt. Foutje mijnerzijds (was laat gisteravond).
Er boven had ik al wel gezegd: "Pas op positie 6 kun je een derde Nederlandse club in de Champions League krijgen." Positie zes is dus 2x Hoofdtoernooi en 1x 3e voorronde CL