Is een voetbal rond?

Voor een werkje van wiskunde moet ik na gaan of een voetbal ook echt rond is. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik hieraan moet beginnen en wat het antwoord is :( kan iemand mij hiermee soms helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt eigenlijk af hoe vaak er tegen aan is geschopt, of er zeg maar schubben opzitten, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, gewoon als er zeg maar strepen op de bal zitten die iets naar binnengaan, dan is het namelijk geen perfecte bol meer.

Antwoorden (5)

Nee, een voetbal is niet volmaakt rond.

"Een voetbal bestaat uit aan elkaar genaaide vijfhoeken en zeshoeken. Daarom is het geen zuivere bol, ook niet als je hem hard oppompt."

"de bal bestaat uit vlakken. Echter, in de buitenbal, die uit driehoeken bestaat, zit een rubberen binnenbal, en indien men die oppompt, gaan alle driehoeken mee in de balvorm naar buiten toe bol staan. Echter, de meeste ballen, ook die van plastic zijn nooit helemaal precies rond, ook tennisballen, golfballen of gehaktballen. Kortom, de eerste beantwoorder heeft het bij het juiste eind, het is meer een uitdrukking, de bal is volgens ons oog rond."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je buiten beschouwing laat dat een voetbal vijfhoekjes heeft is een voetbal nog steeds niet rond. een circel (plat vlak) is rond. een bal is bolvormig, volgens mij is een bal dus nooit rond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zijn broer Bert maakte Frank Schaper tweeëndertig kaarten in de vorm van een leren voetbal. De buitenkant van die ballen is verdeeld over vijf- en zeshoekige stukjes. Toen ze de stukjes op een wereldbol plakten, bleek de puzzel niet te kloppen. Zo ontdekten ze dat voetballen niet echt rond zijn en dat er spanningsverschil op de vlakken was, waardoor de ballen niet zuiver reageerden. Door de afmetingen van de vijf- en zeshoeken te veranderen slaagden ze erin een rondere - en dus betere - vorm te krijgen. De bal gedraagt zich zeer accuraat, krijgt na een schot snel zijn vorm terug en wijkt niet van zijn baan.

In 1992 besloten de broers hun idee te octrooieren. Ze schreven alle grote voetbalfabrikanten aan, te beginnen bij marktleiders als Adidas en Puma. Het werd uiteindelijk NIKE, ondanks dat zij nog nauwelijks marktaandeel hadden in het voetbal. Bij NIKE's innovatieve karakter hoorde een revolutionaire voetbal om hun nieuwe markt mee te betreden. In 1996 werd de NIKE GEO (de naam is afgeleid van geografie en geometrie) in Spanje door Nike geïntroduceerd in het betaalde voetbal. Het Nederlands elftal, PSV, het Braziliaans elftal, Inter Milan, de Engelse teams in de Premier League en vele andere teams stapten over op deze voetbal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk willen ze het woord VEELVLAK horen, gezien het feit dat het een wiskunde-opgave is.

Stel je neemt een vierkant. Dat is natuurlijk niet rond. Nou knip je daar alle de hoekjes af. Dan heb je iets dat wat meer op "rond" lijkt, maar het is nog steeds niet rond. Het is een "achtkant" met acht hoekjes. Dan knip je daar alle hoekjes vanaf en het lijkt al een stuk ronder. Maar in feite heb je dan nog steeds geen rondje maar een zestienkant. Ook daarvan kun je alle hoekjes weer afknippen et cetera. Je kunt hiermee theoretisch doorgaan totdat het voor alle normale toepassingen ("for all intents and purposes", weet even geen Nederlands daarvoor) tot je iets hebt dat "voor rond kan doorgaan" maar ECHT rond is het niet, het is nog steeds een veelkant. Het is dus wiskundig gezien niet rond!

Sterker nog: feitelijk gezien is er niets fysieks dat ECHT rond is, want je kunt altijd redeneren dat het uit een aantal molekulen bestaat die een soort 'rafelrandje' aan de buitenkant vormen. ECHT rond bestaat alleen conceptueel, dat wil zeggen wel beschrijfbaar/voorstelbaar maar dus niet fysiek.

Van een ECHTE wiskundige cirkel is de oppervlakte πr², maar dat geldt dus voor geen enkel bestaand fysiek "rond" object helemáál precies, hoe dicht het ook een cirkelvorm (of bolvorm) benadert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, nijntje toch! Goed antwoord, jammer dat ik geen plusjes en duimpjes kan geven met mn iponie
even wiskunde doen maar de bal is geloof ik echt rond succes