Waarom is de puntentelling bij voetbal veranderd van 2 naar 3 punten voor een overwinning?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
7.3K

Het beste antwoord

Omdat bij 2 punten voor een overwinning het verschil tussen gelijk spel en winnen te klein is gebleken. Er werd te veel op safe gespeeld wat vooral voor erg saaie wedstrijden zorgde in de groepsfase van de toernooien. Nu je bij winnen meteen daadwerkelijk uitloop op je tegenstander is niet winnen meteen een stuk gevaarlijker. Bij een EK bv heb je 3 wedstrijden in de groepsfase en is 1 keer winnen al genoeg om alle gelijk spel wedstrijden te verslaan terwijl daarvoor je tegenstanders nog gelijk konden komen door met 22 man in hun respectievelijke doelen te gaan staan en wachten op het eindsignaal. Ipv je rot te rennen om te winnen en meer risico te lopen om te verliezen kan je dan ipv 1 keer winnen en 1 keer verliezen met het meest gruwelijke, niet om aan te zien spel ook 2 keer gelijk spelen voor hetzelfde resultaat. Dus met 5 (en zelfs 6 kwam voor) verdedigers op het veld gaan staan bij een tegenstander die al 1 overwinning had om zo een gelijk spel af te dwingen om gelijk te komen was heel normaal (gelijk tegen degene die al een keer gewonnen heeft, een keer gelijk tegen een ander en je staat gelijk met de ploeg die al wel een keer gewonnen heeft maar met veel minder inspanning).

Als je naar een EK wedstrijd zit te kijken waarbij in de laatste 20 minuten geen enkele spits meer op het veld staat (ook niet ongewoon) ga je niet betalen voor een volgend kaartje.

Nu zal je om een verlies goed te maken echt moeten winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het niet beter verwoorden, +1

Andere antwoorden (4)

Dat is helemaal niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gvrox
13 jaar geleden
Daarom vraagt de vraagsteller dan ook waarom het van 2 naar 3 punten veranderd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoordgever is waarschijnlijk van de leeftijd dat deze het tweepuntensysteem niet bewust heeft meegemaakt. Dat is in Nederland pas sinds 1995.
Omdat er dan meer onderscheid komt tussen een gewonnen partij en gelijkspel. Hierdoor zouden beide partijen bij een gelijke stand extra gemotiveerd kunnen worden om toch nog voor de overwinning te gaan, dat levert ze immers 2 extra punten op. En dat maakt het spel ook weer aantrekkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het voetbal aantrekkelijk te maken. Er kwamen steeds vaker ploegen die bang waren te verliezen, en zeer verdedigend gingen spelen, om zo toch maar 1 punt in de wacht te slepen.

Nu je met winnen twee punten meer dan gelijkspel krijgt, en zelfs 3 punten meer dan de tegenstander, is winnen veel belangrijker geworden dan gelijkspel.

En nu ik er over nadenk, denk ik dat het voetbal er inderdaad minder saai door is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar hadden ze volgens mijn geen reden voor maar ik denk omdat dat makkelijker rekent ofzo.