Hij kreeg een gele kaart.. waarom?

de commentator vertelde dat de voetballer gescoort had, maar kreeg een gele kaart omdat hij zijn t-shirt uit trok....
sorry wat mis ik hier. mag je je t-shirt niet meer uittrekken... en waarom dan niet.

waarom is het ongepast. wat is de achterliggende gedachte.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Uit de column van Jaap Uilenberg op de KNVB-site van 4 mei 2004:

"De International Board, de instantie die over spelregelwijzigingen binnen het voetbal beslist, heeft zich inmiddels met het onderwerp beziggehouden en beslist dat per 1 juli van dit jaar een gele kaart wordt uitgedeeld aan spelers die hun shirt uittrekken.

De Europese Voetbalbond (UEFA) heeft inmiddels bekendgemaakt, dat de maatregel zelfs al tijdens EURO 2004 in juni zal worden toegepast. Elke speler die straks dus in Portugal shirt uittrekt, kan rekenen op geel. In Duitsland is men daar al afgelopen weekend toe overgegaan. Tijdens de Bundesliga-wedstrijd SC Freiburg - Hannover 96 werd een speler van de thuisclub zelfs met een tweede gele kaart van het veld gestuurd, nadat hij zijn shirt uittrok toen een ploeggenoot een doelpunt had gemaakt.

In Nederland zullen wij tussentijds geen spelregel- of instructiewijziging invoeren, maar per 1 juli 2004 zal de regel ook bij ons van toepassing zijn, zowel in het betaald- als in het amateurvoetbal. Tot dat moment kunnen spelers nog ongestraft hun shirt uittrekken, bijvoorbeeld na het scoren van een doelpunt. Kezman was de afgelopen weken en maanden de speler die het meest scoorde en gelijktijdig ook het meest zijn shirt uittrok. Het was opvallend dat hij afgelopen zondag in de wedstrijd tegen FC Volendam zijn shirt aanhield en zijn doelpunten op een andere wijze vierde..."

Toegevoegd op 25-06-2009 01:06:26
Ik neem aan dat je met "t-shirt" het voetbalshirt bedoelt. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee mag niet, is ongepast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zal een algemene plaatselijke knvb (europees niveau) verordening zijn geweest dat openlijk vertoon van afzetten tegen de verliezende partij niet geoorloofd is. dus het mag niet :o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag inderdaad niet. Is volgens mij al zeker een jaar of 3 verboden.
Vraag Mario Been maar eens hoe leuk dat is. Volgens mij zijn er afgelopen jaar in de Nederlandse competitie minimaal 2 spelers van NEC uit het veld gestuurd omdat ze dat gedaan hebben.

Toegevoegd op 25-06-2009 00:42:22
Herstel: deze regel is al vijf jaar geleden ingevoerd. Hij werd voor het eerst ingevoerd tijdens het EK in Portugal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is al een paar jaar zo, schijnt niet kies te zijn om in je blote bast op het veld te hollen.
Maar de ene scheids bestraft dat en de andere niet.
Het zijn net moderators.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens dat de ene scheids het bestraft en de andere niet. Dit is juist de enige regel die consequent door all scheidsrechters word toegepast.
Het aan- en uittrekken van het shirt kost teveel tijd, zo wordt geredeneerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ongepast omdat je een gele kaart krijgt...

Bij goeievraag is een vraag of antwoord ongepast omdat die gewist wordt...

Het is allemaal gedragsbeïnvloeding en sturing... De achterliggende gedachte is beïnvloeding, iemand mag alles doen, maar als hij zich buiten de richtlijnen begeeft is hij vogelvrij...

Dat is de tang van heden ten dage, je mag alles, behalve (en dan komt er een waslijst)...

En dat is helaas superfrustrerend, en sommigen (ik noem geen namen) draaien helemaal door, en wel zodanig dat ze tot daden gedreven worden zoals een aanslag in Apeldoorn...

Wat je nu aandraagt in je vraag, dat is het frustrerende in deze maatschappij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies..... u hoeft niet op mij boos te worden, ik voer alleen de wet maar uit meneer..... zonder te merken is de agent deel geworden van het probleem. Als een regel onzinnig is moeten we die schrappen en niet uitvoeren, niet gebruiken ter verdediging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) en dan kun je de lol er nog van inzien ook... leuk hé?
Het uittrekken van een t-shirt wordt gezien als onsportief gedrag. Onder deze noemer valt ook het verwijderen van de hoekschop vlag, wat ook wel eens gebeurde tijdens de viering van een doelpunt en het op het veld rennen van een wisselspeler (maar dat is dan meer vanwege een andere reden). Indien een speler het uitgetrokken shirt daarna ook nog eens naar een (mede)-speler, toeschouwer of official gooit (mis of raak), dan moet dit bestraft worden met een rode kaart. Dit is dan vanwege het gooien van een voorwerp met de intentie tot ernstig gemeen spel. Op amateur niveau kost je dit al gauw 6-8 wedstrijden schorsing.