Mag je bij voetbal een medespeler optillen?

Ik zag net bij rugby dat ze met zijn tweeen een derde speler optilden die de bal zo kon vangen. Zou dat bij voetbal ook mogen? En dan de bal koppen uiteraard. Ik zie ze Wesley wel omhoog vliegen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb het even voor je opgezocht; In de officiele voetbal spelregels (van de KNVB, maar ik denk dat het internationaal ook zo is) staat: Regel 12 4-d. Het steunen op een speler om beter te kunnen koppen moet worden bestraft. Steunen op een tegenstander, wat bovendien betekent dat deze omlaag wordt gedrukt, moet worden bestraft met een directe vrije schop, respectievelijk een strafschop. Maar ook het steunen op een medespeler om gemakkelijker de bal te kunnen spelen, is strafbaar. Dit is te beschouwen als onsportief gedrag en moet worden bestraft met een indirecte vrije schop. Bij voetbal is dit dus NIET toegestaan ;) Groetjes!

Nee ik denk niet dat het mag, uiteraard wel springen maar niet iemand even een zetje geven;)

Ja, dat zou mogen. Echter zou het niet veel zin hebben. Bij een goede kopbal op doel is het belangrijk om de bal met veel kracht te koppen. Anders kan de keeper 'm natuurlijk bijna altijd simpel tegenhouden. Door het springen kun je veel kracht achter de kopbal zetten. Dit effect zal niet optreden wanneer je eerst opgetild moet worden om de uberhaupt bij de bal te komen. Bovendien lijkt het me moeilijk om de bal te sturen, omdat je zo goed als stil in de lucht hangt. Springend kun je gemakkelijk me je lichaam draaien (in je sprong) waardoor je de bal makkelijker en beter kunt plaatsen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100