Mag je bij voetbal een medespeler optillen?

Ik zag net bij rugby dat ze met zijn tweeen een derde speler optilden die de bal zo kon vangen. Zou dat bij voetbal ook mogen? En dan de bal koppen uiteraard. Ik zie ze Wesley wel omhoog vliegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
7.5K

Het beste antwoord

Ik heb het even voor je opgezocht;
In de officiele voetbal spelregels (van de KNVB, maar ik denk dat het internationaal ook zo is) staat:

Regel 12 4-d.
Het steunen op een speler om beter te kunnen koppen moet worden bestraft.
Steunen op een tegenstander, wat bovendien betekent dat deze omlaag wordt gedrukt, moet worden bestraft met een directe vrije schop, respectievelijk een strafschop.
Maar ook het steunen op een medespeler om gemakkelijker de bal te kunnen
spelen, is strafbaar. Dit is te beschouwen als onsportief gedrag en moet worden bestraft met een indirecte vrije schop.

Bij voetbal is dit dus NIET toegestaan ;)
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee ik denk niet dat het mag, uiteraard wel springen maar niet iemand even een zetje geven;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit mag niet. Je mag niet eens met je handen aan een speler komen. Je mag wel een schouderduw geven maar je moet van een andere speler afblijven met je handen!
Rugby is een lichamelijke contact sport, voetbal mag alleen lichamelijk contact met de bal maken.
Na een goal bijv. mag je elkaar wel aanraken om te feliciteren, maar dan ligt het spel dus even stil. Zodra het spel is hervat, handen thuis!