als een speler met zijn handen aan de bal zit, op de keeper na dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hand de bal raakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Veel discussies binnen en buiten de lijnen van het voetbalveld ontstaan vaak uit onwetendheid en het juist toepassen van de spelregels. Iedereen heeft vaak wel een mening maar heeft er geen verstand van. De KNVB heeft aangekondigd de komende periode meer aandacht te besteden aan het toepassen van de spelregels om zodoende meer begrip te krijgen bij spelers en publiek.

Naar aanleiding van de penalty in de wedstrijd FC Twente tegen ADO, afgelopen zondag 24 oktober 2010, gaf scheidsrechtersbaas Dick van Egmond voor het eerst toelichting over deze situatie.

Scheidsrechter Van Boekel legde de bal op de stip na een handsbal van Pascal Bosschaart. Met een aanvaller in de rug dribbelde de verdediger van ADO in het 16 meter gebied richting de achterlijn, waarbij hij de bal met de bovenarm beroerde. “Dat was duidelijk te zien, omdat de bal een andere richting kreeg,” stelt Van Egmond. “Dan is het dus hands en een penalty.”

De strafschop die FC Twente op 2-2 bracht, voedde wel een discussie: wanneer is het hands en wanneer niet?

Van Egmond: “Het is hands als een speler bewust met de hand of arm naar de bal gaat. Dan is er dus opzet in het spel. Het is ook hands als een speler kan voorkomen dat de arm of hand de bal raakt, maar dat niet doet.”

En de term ‘aangeschoten hands’?

Van Egmond: “Aangeschoten hands is geen hands. Als een speler de arm strak langs het lichaam houdt en hij krijgt de bal ertegen, dan kan hij er niets aan doen. Dan is er geen opzet in het spel. Hij kan moeilijk zijn arm afzagen. Hetzelfde geldt voor een bal die je van een meter afstand tegen de arm krijgt. Of die je niet ziet aankomen omdat je met je rug naar de tegenstander staat. In deze gevallen is geen sprake van hands.”

Regel 12 van de spelregels geeft aan dat een Directe vrije trap wordt aan de tegenpartij gegeven indien een speler “opzettelijk de bal met de hand of de arm speelt (dit geldt niet voor de doelverdediger binnen zijn eigen strafschopgebied).

Een korte regel die dus meer toelichting behoeft zoals door Van Egmond hierboven beschreven."

Helpt dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hands tijdens het voetballen.
Als de doelman/vrouw de bal aanraakt met de handen in het speelveld maar buiten het strafschopgebied.

En als de doelman/vrouw de bal aanraakt met de handen in het speelveld in een verboden spelsituatie.

Als de spelers/sters in het speelveld de bal aanraken met de handen of gedeelte van hun arm, waaruit blijkt dat het opzet is.

In alle gevallen geldt dat tijdens de speeltijd, exclusief de rust, als de scheidsrechter het spel affluit ivm een overtreding etc, en uitworpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is hands als een speler met de hand (of arm ) naar de
bal beweegt, en de bal dan ook raakt.
Voor de keeper geld dat ook, maar dan alleen buiten het
zestienmetergebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles want onder de schouder op de arm komt,
ik lees hier boven dat keepers in hun 16 de bal mogen pakken, maar dat is niet zo wanneer hij opzettelijk word ingespeeld door een medespeler. dat is een terugspeelbal en zal er een indirecte vrijetrap volgen.
( mag niet in 1x ) dus afleggen en dan schieten
of een voorzet wat je maar wil als hij maar niet in 1x erin vliegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hands is het als een speler, tijdens het spel binnen de 4 buitenste lijnen van het veld, de bal opzettelijk met een gedeelte van de arm raakt (schouder mag wel). Dit alles naar interpretatie van de scheidsrechter en zijn assistenten; daarvoor lopen die mensen per slot van rekening ook in het veld.

De keeper is een geval apart; die heeft zijn eigen strafschopgebied (16-meter gebied) waarbinnen hij de bal met de hand mag raken, mits deze opzettelijk door een medespeler naar hem is teruggespeeld.