Kan je tennisniveau voldoende stijgen als je op training in een groepje zit met zwakkere?

Volgens de trainer slaat mijn zoon boven het gemiddelde voor zijn leeftijd. In de club zitten er wel weinig leeftijdsgenoten en allemaal tamelijk beneden zijn niveau. Als hij dan meedoet aan wedstrijden verliest hij meer dan hij wint. Dit jaar heeft hij slechts 1 keer kunnen winnen en is al 8 keer verloren. Gelukkig neemt hij het niet te slecht op, maar het is wel raar als je te horen krijgt dat hij boven het gemiddelde zit qua slag. Dan zijn die andere allemaal supergetalenteerd of zo? Want hij heeft ook al tegen kinderen gespeeld die nog geen wedstrijden gespeeld hebben. Sinds kort traint hij ook nog een uurtje bij een andere club, waar hij tegen iets betere speelt, maar tot nu toe was hij daar ook de beste van dat groepje, maar na de vakantie worden daar de groepen herverdeeld en zou hij normaal in een groepje moeten komen waar er een paar beter zijn dan hij.
Ik zie wel dat hij al lichtjes verbeterd is, maar het is nog niet genoeg blijkbaar. Het is niet zo dat hij moet winnen van mij, maar het zou wel eens leuk zijn voor hem. Ik wil niet dat hij het gevoel krijgt van ik kan het toch niet. Hij doet mee met de wedstrijden omdat hij geen sportkampen wil doen, want een ganse dag is wel wat te veel. Ik wil hem ook niet overbelasten op zijn spieren. Op deze manier heeft hij dan toch nog 2 uurtjes sport in een vakantieweek als hij aan 2 wedstrijden meedoet. Aangezien hij direct uitgeschakeld is, heeft hij dan de rest van de week niets meer te doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tennis
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Praat hier eens over met de trainer, deze zal hem met een reden in dat groepje houden, of geplaatst hebben. Een bovengemiddelde slag kan van alles betekenen, bijvoorbeeld een goede techniek, maar dat wil niet zeggen dat hij tactisch goed speelt, de bal hard genoeg slaat, of voldoende spelinzicht heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige reden dat hij in dat groepje zit, is omdat hij nog geen maxi tennis mag spelen en omdat die kinderen te goed zijn, daar kan hij nog niet mee mee. Hij zit bij de 10 jarigen, dus hij speelt met een midbal op een iets korter terrein.
Tactiek en spelinzicht wordt minder op geoefend, want de andere kinderen hebben nog moeite om een bal correct terug te slaan. Onlangs speelden ze wedstrijdjes gedurende een bepaalde tijd en hij won steeds met minstens 10 punten verschil of meer.
Vandaar dat hij nog een uurtje bij een andere club traint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vorige zomer wou de trainer hem weg uit de groep met de zwakkere, maar er zijn er daar een aantal van die nu ook 2 uurtjes trainen in de week en daardoor zitten die terug in zijn groep. Ik heb dit eens gezegd tegen de trainer, maar die zei dat hij die kinderen in geen andere groep kon steken.Dus het is eigenlijk een beetje een tekort aan jonge goede spelertjes.
samaiphon
7 jaar geleden
uit eigen ervaring weet ik dat het veel beter is dat men tegen sterkere tegenstanders speelt dan tegen zwakkere omdat je dan geen motivatie meer hebt als het te gemakkelijk gaat.
beter te moeten knokken voor elk punt omdat dit ook je karakter vormt en je beter met verlies kan omgaan. BLIJVEN STILSTAAN = ACHTERUITGAAN!!!
(ik speel op mijn 68 ook nog elke week tennis dubbel op een aanvaardbaar niveau).

Antwoorden (1)

Het maakt bij tennis niet uit hoe goed de groep is, het gaat vooral om jezelf, als je beter wil worden moet je harder en meer trainen ook zou je trainer je hier (als het goed is) in moeten begeleiden. Of je beter wordt ligt vooral aan je zelf maar het helpt natuurlijk wel als je tijdens de training gelijkwaardige tegenstanders en trainingspartners hebt.