Wat is de reden dat men bij tennis een heel andere tweede service hanteert t.o.v. de eerste?

Dit is doorgaans een langzamere service met meer zij- of backspin. Maar waarom wordt dit gedaan? Is dit verplicht, is het bedoeld om de tegenstander te kunnen verrassen vanwege de variatie, of is het een minder risicovolle service dan de eerste?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tennis
2.3K

Antwoorden (1)

Hoi Pieter,

Nee, je mag je tweede service slaan zoals je zelf wilt. De reden dat dit meestal zachter en met meer spin gedaan wordt is vanwege risicobeperking.

Zo hard mogelijk slaan zorgt ervoor dat de bal stukken moeilijker te retourneren is voor je tegenstander. Echter zorgt dit er ook voor dat het risico vele malen hoger is dat je de bal niet binnen de servicelijnen slaat.

Mits je de tweede opslag niet in het servicevak slaat, dan krijgt je tegenstander automatische het punt. Er wordt dus over het algemeen gekozen om de tweede service met wat meer beleid te slaan om te voorkomen dat er een dubbele fout geslagen wordt.

Natuurlijk wil je nog wel zorgen dat je tegenstander deze zachtere opslag niet direct dusdanig kan retourneren dat je het punt alsnog verliest. Vandaar de keuze om er extra effect aan te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar, dat zou betekenen dat als je eerste service doorgaans op 75% ligt (dat zou al behoorlijk hoog zijn trouwens), dat je tweede service wel minimaal 95% moet zijn, wil je enigszins profijt hebben van het verschil.
Je loopt namelijk ook het risico dat je tegenstander deze bal kan afslaan.
En ik kan me voorstellen dat, als je iedere keer moet schakelen tussen eerste en tweede service, ook vanwege die reden meer servicefouten worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, als je de statistieken er op na slaat zul je dan ook zien dat als de tweede service hapert, die speler de partij 9 van de 10 keer zal verliezen. Vooral bij de mannen is dit een issue, omdat deze sterker en sneller zijn dan de dames. Als je tweede service dus te zwak is, dus te zacht of met te weinig spin, dan zal deze aangepakt worden en krijg je hem om de oren geslagen. Maar teveel risico op je tweede service en je verhoogt je kans op een dubbele fout, waardoor je het punt al automatisch verloren hebt.