Met grootveld word het gehele veld gebruikt en spelen ze 2 tegen 2.

Met driekwartsveld komen de linker en rechter banen in het veld te vervallen en word er 1 tegen 1 gespeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Driekwartveld: Als afmeting voor de driekwart/oranje baan houden we als richtlijn een baanlengte van 18 m aan.
De baseline in het driekwartveld ligt in het midden tussen de bestaande servicelijn en de bestaande
baseline. De enkelspelzijlijnen zijn de bestaande enkelspelzijlijnen van de tennisbaan. Ook is het mogelijk
twee driekwartbanen uit te zetten op een normale tennisbaan. (zie onderste tekening) Het veld
loopt dan buiten de baan tot de netpaal.
Het spelen van driekwarttennis op een smalle halve tennisbaan wordt niet aanbevolen. In Oranje ontdekken
kinderen juist de breedte van de baan. Dit is een belangrijke stap in hun ontwikkeling.

Meer informatie: http://www.tenniskids.nl/Portals/0/Richtlijnen%20mini%20en%20driekw%20definitief.pdf

Toegevoegd na 24 seconden:
Grootveldtennis is de gewone tennisbaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Driekwartveld tennis heet tegenwoordig oranje en is voor kinderen die het gewone grootveld niet aankunnen. Ervoor is rood (voorheen minitennis):

Rood (voorheen minitennis) is hartstikke leuk voor kinderen die nog niet in staat zijn om tennis op het hele veld te spelen en daarbij is het ook erg belangrijk in hun tennisontwikkeling. Wedstrijden in rood zijn een fantastische ervaring met tenniswedstrijden voor jonge kinderen. Het wordt gespeeld op een klein speelveld met aangepast spelmateriaal en met de hantering van aangepaste spelregels.

Oranje (voorheen driekwarttennis) is de volgende fase in de tennisontwikkeling. Kinderen zijn na ongeveer 2 jaar uit rood gegroeid. Oranje tennis is een perfecte manier om de kinderen in het tennisspel verder te ontwikkelen. Ook hier wordt er gespeeld op een aangepast speelveld met aangepaste materialen.

http://www.tvoeffelt.nl/page.aspx?id=15894
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een drie kwarts veld bedoelen ze als er een denkbeeldige lijn is in het midden van de service en de base lijn. dit kan voor kleine kinderen gebruikt worden of als er geen diepe ballen worden gespeeld en er loopt niemand op noem je het ook zo.
grootveld heb ik nog nooit gehoord bij tennis, maar ik ga er gewoon vanuit dat ze de hele baan bedoelen.
dit heeft dus te maken met de diepte van de bal en het niveau en niets met de enkel of de dubbels