Schaatsijzers zijn vlijmscherp, en bij een val of ander ongeluk kun je lelijk gewond raken door een schaats van jezelf of iemand anders. Het reglement schrijft daarom voor dat je lichaam voor het grootste deel bedekt moet zijn, waarbij er ook eisen zijn gesteld aan de sterkte van de stof.
een jaar geleden
Willywi
een jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
SimonV
een jaar geleden
Plus. Ook voor de snelheid van het antwoord. Binnen 6 minuten!

Andere antwoorden (2)

Het is een kwestie van veiligheid. Veiligheid moet altijd voorop staan. Daarom staat er ook zo'n zware straf als diskwalificatie op.
De regels schrijven voor dat het hele lichaam van de schaatser, met uitzondering van het gezicht, beschermd moet zijn met een snijvaste stof.
Die stof moet voorkomen dat schaatsers (zwaar) gewond raken wanneer ze door zo'n vlijmscherpe schaats geraakt worden.
De huid mag niet zichtbaar zijn bij wedstrijd schaatsen omdat het schaatsen een esthetische sport is. De schaatsers moeten er netjes en verzorgd uitzien. Daarnaast kan de huid ook afleiden van de prestatie van de schaatser.
9 maanden geleden