Hoelang blijft natuurijs gemiddeld bevroren?

Hoelang blijft ijs gemiddeld bevroren? Als in hoelang blijft het natuurijs veilig om erop te kunnen schaatsen?

3 jaar geleden
in: Schaatsen
4.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe hard het gaat dooien.
Antoni
3 jaar geleden
Niet hoe hard, maar hoe snel het gaat dooien.

Het beste antwoord

Daar is geen antwoord op te geven: als het lang hard vriest is het ijs (heel) dik. Maar: ook de ligging van het water heeft invloed (open ijs of meer beschut, staat er zon op of niet). Als het blijft vriezen blijft het ijs dik genoeg om op te schaatsen. Als het vervolgens gaat dooien ligt het er weer aan: hoe dik is het ijs - dik ijs heeft langer nodig om weer weg te dooien, je kunt dan nog wel een tijdje schaatsen, je wordt alleen erg nat als je valt. En als het dooit: hoe warm is het (bij +10 dooit her ijs sneller weg dan bij +1), hoeveel zon staat erop, hoeveel mensen schaatsen erop (veel mensen die op dunner ijs schaatsen: daar wordt het ijs minder betrouwbaar van.)