Welke maximumsnelheid bereiken schaatsers tijdens de 500 meter sprint op het WK afstanden omgeveer?

Over 500 meter doen de mannen ongeveer 35 seconden, de snelsten iets sneller. Dit kun je omrekenen naar ongeveer 51km per uur (500 / 35 * 60 * 60). Dat is de gemiddelde snelheid over 500 meter, maar aangezien ze uit stilstand starten, moet de topsnelheid veel hoger liggen. Wordt dit gemeten en zo ja, hoe hoog is de maximumsnelheid. Overigens weet ik dat ze rond de 10 seconden openen en dus 25 seconden doen over de laatste 400 meter. Gemiddeld dus 58km per uur over de hele ronde, maar ook dit is een gemiddelde met lagere snelheid in de bochten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
13.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet volgens Quest viridiflavius: "In bochten heb je te maken met de zogeheten ‘centrifugale krachten’ die je rechtdoor willen trekken. Die kun je maar gedeeltelijk opheffen door naar binnen te hellen. Conclusie: in een bocht zul je minder kracht kunnen zetten en minder hard schaatsen. Rechtdoor schaatsen gaat sneller, ook al omdat je op een lang recht stuk beter in je ritme kunt komen." http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/hoe-schaats-je-het-snelst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad alknobe,die vraag heb ik toevallig gisteren hier beantwoord.

Antwoorden (1)

In Heerenveen op de 1000 m deed reed Kjeld Nuis met een topsnelheid van 58 km/u.

Dat zal in Kearns/Salt Lake iets hoger liggen, ik gok zo'n 60 km/h.

Het snelste rondje ooit was van Jeremy Wotherspoon op 10 November 2007 in Salt Lake City. Zijn gemiddelde snelheid was toen 59.21 km/u.

Toegevoegd na 13 uur:
Wotherspoon's topsnelheid zal dus boven de 60 km/u geweest zijn, maar exacte cijfers, zoals bij Nuis, heb ik daar niet van.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan die 59 nogwat gemiddelde snelheid niet rijmen met de topsnelheid die lager ligt op de 1000 km. Kun je dat nog even uitleggen
rose
11 jaar geleden
De topsnelheid van Kjeld Nuis was 58 km/u, die van Wotherspoon zal uiteraard hoger geweest zijn, boven de 60 mag ik aannemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ bedankt voor je antwoord rose