Wat is transparant PU, en is dit geschikt materiaal voor skates wieltjes?

Ik heb skates gevonden die mij wel goed lijken, maar de uitleg van de wieltjes snap ik niet. Er staat: "Transparante PU wielen" Ik heb geen flauw idee wat dat is. Is het kunststof? Is het hard, of is het een soort rubber?
Ik wil geen hardplastic wieltjes namelijk. En zijn dit goede skates voor iemand die ze +- 1 keer in de 14 dagen gebruikt? "INLINE SKATES NANO SENIOR ZWART MAAT 43"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
5K

Het beste antwoord

Transparante PU is transparante poly urethaan. Het is een copolymeer die je zowel in een harde als zachte variant hebt. Het is zeer slijtvast.

De harde segmenten op zich hebben de neiging te kristalliseren en een hard en bros materiaal te vormen. De zachte segmenten zouden los bekeken juist een zachte stroperige vloeistof geven. De innige combinatie van de twee in het copolymeer zorgt ervoor dat deze stof de beste eigenschappen van beide in zich verenigt. PU kan tegelijkertijd buigzaam en toch sterk en slijtvast zijn. Bovendien kan door de keuze van de lengte(verdeling) zowel zacht als hard (het aantal -NCO- of -OH-groepen per molecuul) de eigenschappen van het materiaal binnen ruime grenzen aangepast worden.

Ik vermoed dat het een slijtvaste variant is die niet "plastic-achtig" hard is gezien dat ook erg veel geluid geeft en niet een soepele rolgang geeft. Het zal waarschijnlijk een zachtere geluidlozere variant zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw! Volgens mij heb jij kennis van zaken!! Ik zag PU staan, ik dacht al het zal wel iets met poly zijn, omdat het waarschijnlijk een kunststof is, maar dit is een zeer duidelijke uitleg. Het zijn dus waarschijnlijk goede skates? +1 :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed van wel dat het goede skates zijn. In principe worden tegenwoordig geen echte harde wielen meer gebruikt in de duurdere skates in verband met de rolweerstand. Met hard plastic krijg je schokkerige bewegingen. Het mooie van PU is dat je het in allerlei hardheden kan maken door een mengsel van de verschillende types te creëren. Het wordt voor heel veel verschillende doeleinden gebruikt.
Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!!