Hoe leer je het makkelijkste schaatsen?

De tijd is er bijna al weer: Kraampjes met liters warme chocomelk, volle wachtkamers bij de röntgenafdeling in de ziekenhuizen. En natuurlijk veel ijspret!

Maar schaatsen dat kan ik nog steeds niet.

Wat is de makkelijkste manier om het te leren en welke schaatsen zijn het makkelijkste om het op te leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen
7.3K

Het beste antwoord

De stoel of rek en de schaatsen met gefixeerde (hard shell) schoen zijn al genoemd.

Dan rest de soort ijzers: ijshockeyschaatsen of kunstschaatsen (vrij korte ijzers met grote kromming), zeker geen noren (langen ijzers die platter op het ijs staan). Met de laatste struikel je over je eigen voeten, terwijl de eerste twee je wendbaarder maken en niet zo lang zijn dat je jezelf in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je het makkelijkste een stoel (of zo'n speciaal rek) kunt gebruiken. Dan heb je in het begin steun en kun je nauwelijks vallen (als je je tenminste goed vasthoudt!). Vervolgens kun je beetje bij beetje de stoel losser vasthouden en uiteindelijk loslaten. Vraag, als je de stoel loslaat, of je je even aan iemand vast mag houden. Uiteindelijk zul je zelf staan en kun je langzaam proberen om alleen te schaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had schaatsles moeten nemen bij een ijsbaan. Dan had je nu lekker weg kunnen schaatsen!
Maar dat heb je niet gedaan...
Koop schaatsen met een vaste schoen waarin je enkels gefixeerd zijn en ga dan achter een stoel aan het ijs op.
Blijf zoveel mogelijk rechtop staan en wie weet lukt het je om een paar slagen te maken.
Oefening baart kunst!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te leren schaatsen kun je, inderdaad zoals boven reeds genoemd, een stoel nemen. Daarnaast zijn er in de handel nog de zg. 'schaatshulpjes' . Alom geaccepteerd op de ijsbanen.
Voor wat betreft de makkelijkste schaatsen: dat zijn de schaatsen waarbij je zo laag mogelijk op het ijs staat, zoals bv de lage noren. Naarmate je hoger op de schaatsen staat, des te sneller dreig je door je enkels te gaan. Liefst natuurlijk de ouderwetse 'houtjes'maar of die nog te krijgen zijn?
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer eerst schaatsen en ga dan pas schaatsen...

Als je schaatsen gaat terwijl je het niet kunt, dan is dat vragen om ongelukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ergens beginnen XiniX en de vraag is ook HOE je leert schaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spirituele wet, de wet van gevolg en oorzaak... Dus doe het eerst dan dan kun je het...
Toen wij naar Friesland verhuisden, vond ik dat de kinderen nu maar eens moesten leren schaatsen. Omdat de winter niet elk jaar die mogelijkheid biedt, zijn ze op schaatsles geweest. Ik heb toen informatie ingewonnen over welk schaats het beste was om op te leren schaatsen.
Het beste was het ouderwetse 'houtje, die nu niet meer van hout zijn, maar van kunststof. De naam van deze schaats is: easyglider. Deze schaats moet je onder een stevige wandelschoen onderbinden. Hierop heeft mijn jongste zoon leren schaatsen.
De andere twee wilden deze schaatsen niet (vonden ze te kinderachtig). Aan hen werd lage noren geadviseerd.

In principe leer je schaatsen door vallen en opstaan. Als je niet op les wilt, zul je misschien even baat hebben bij een steuntje in de vorm van een stoel tot je stabiel op je schaatsen staat. Vraag aan iemand die kan schaatsen om de ´slag´voor te doen. En dan moet je oefenen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kon vroeger nooit schaatsen omdat ik slappe enkels had,
toen ik 16 was kreeg ik van mijn vader schaatsen met een stevige schoen, hetzelfde als mijn skeelers ongeveer,
en toen reed ik zo weg .
je staat dan veel steviger en kan niet door je enkel gaan. dus je zou ook eerst in de zomer kunnen leren skeeleren en dan leer je zo schaatsen in een stevige schoen

ik geloof dat er nu ook al schaatsen te koop zijn die je makkelijk kan ombouwen van schaats/skeeler
14 jaar geleden
Zowel Krook als Kemkers adviseren beginnende schaatsers om eerst eens een les of tien te nemen bij een schaatsschool, die verbonden is aan een kunstijsbaan. Waarom niet meteen naar een ijsvereniging? Van mijn eigen ijsclub, IJsvereniging Groningen, weet ik dat de trainers daar prima les geven op alle niveaus. Krook: ‘Kan ook, maar met name de kleinere clubs lijken me niet direct geschikt voor bijvoorbeeld huisvrouwen die ’s ochtends willen gaan schaatsen. Het gaat er vooral om, dat je een trainingsgroepje vindt dat bij jou aansluit qua niveau en ambitie.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je ooit op inline skates hebt gestaan, maar gezien je leeftijd lijkt dat me toch wel vrij logisch.
Als je kunt inline skaten kun je het beste combi noren proberen. Dit zijn noren, maar dan met een harde vaste schoen. Hierdoor zijn je enkels gefixeerd en val je minder snel. Zelfs kleine kinderen kunnen hier goed mee weg komen.

Als je dat niet aandurft kun je inderdaad hockeyschaatsen proberen, maar daar kun je niet echt hele lange einden mee schaatsen. Echter op een klein stadsijsbaantje of de plaatselijke sloot moet dat wel lukken.