Wat gebeurd er met de ijsvloer op sloten en meren als het gaat dooien en daarna weer gaat vriezen?

Normaal gesproken zal de bovenste laag van het ijs bij dooi gaan smelten. Zo ook de sneeuw die er nu op ligt. Als het na de komende dooiperiode weer lekker gaat vriezen en niet meer gaat sneeuwen, krijgen we dan een ijsvloer van goede kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.3K

Het beste antwoord

ijs is lichter dan water. tijdens het smelten blijft het boven op drijven. Er licht wel water op, maar dat is niet veel. Gaat het weer vriezen, dan zal hele dunne laagje bovenop als eerste bevriezen, met als gevolg een gladde ijsvloer. Dan is er dus al meteen een redelijk dikke ijsvloer, omdat de oude ijslaag er nog is en meteen al een behoorlijke dikte creëert. Blijft het behoorlijk vriezen dan kan aangroei al vlug zorgen voor een sterke en stabiele ijsvloer.
Helaas is het ook zo, zoals al eerder werd gezegd. dat er veel rommel op het ijs kan liggen, dat weer vastvriest en voor andere gevaarlijke situaties kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan krijg je een mooi glad laag ijs met goeie kwaliteit waar je heerlijk op kunt schaatsen!
Nu maar hopen dat het na het dooien goed gaat vriezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de sneeuw die op het ijs ligt zal smelten. Maar ook alle rommel die op het ijs ligt, zoals takken, plastic, papier en noem maar op wat mensen zoal op het ijs gooien om te kijken of het al houdt, komt dan weer te voorschijn. Als het dan weer gaat vriezen, gaan al die spullen vast zitten in het ijs en krijg je dus een gevaarlijke ijsvloer van een hele slechte kwaliteit. Het ligt er dus helemaal aan wat er op het water drijft op het moment dat het bevriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker en dan begint de kermis weer op nieuw.
Wij weer aan de gang met icsdryice om de moeilijke plekken aan te pakken en dan jaaaa!