Wat bedoelen ze met schaatsen uit het vet halen?

Ik heb geen verstans van schaatsen, maar het lijkt me sterk dat je je schaatsen het hele jaar in het vet (frituurvet?) moet laten hangen. Hoe hang je ze uberhaupt in het vet. Touwtje eraan en hangen maar? Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
12.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
lastig friet bakken als je elke keer om die schaatsen heen moet..

Het beste antwoord

Als de winter voorbij is, maak je je schaatsen schoon, en poetst de laarzen (als die van leer zijn...) Daarna haal je een lapje met vaseline langs de ijzers om te voorkomen dat er roest op kan gaan zitten, wikkelt ze in kranten en bergt ze op, bijv op zolder.
Als je ze de volgende winter weer gaat gebruiken, veeg je dat laagje vaseline weg vóór je weer het ijs opgaat, maw : je haalt je schaatsen uit het vet.

Vroeger, in de tijd van de houten schaatsen met de leren riemen om aan je schoenen of laarzen te binden, was het soepel houden van de riemen heel belangrijk om je schaatsen goed te kunnen vastbinden. Stugge, onbuigzame riemen werkten niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen ik begon te typen, stond er nog geen enkel antwoord....maar in elk geval is het overduidelijk, dat ze niet in het frituurvet hoeven ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de schaatsen voor een langere periode niet gebruikt worden, dient u de metalen gedeelten van de schaatsen te behandelen met vet of vaseline.Bijvoorkeur niet opbergen in garage of op zolder vanwege temperatuurschommelingen. Voor echt leren schaatsen (leren noren) kunt u ook ledervet gebruiken. Dit voorkomt namelijk uitdroging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren de schaatsen van leer en leer moet je vet houden anders droogt het uit en ijzer moet ook vet anders krijg je roest. dus als het buiten koud wordt Zeggen ze
Haal ze maar uit het vet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om te voorkomen dat de ijzers gaan roesten, vet je ze voor je ze na de winter weer opbergt in met vaseline. Dat veeg je dan de volgende winter er weer af als je wilt schaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als schaatsen voor een langere periode niet gebruikt worden, moeten de metalen gedeeltes van de schaatsen behandeld worden met vet of vaseline. Anders worden ze stroef. Wanneer je ze dan na bijna een jaar weer tevoorschijn haalt moet je dat onderhoudsvet er eerst even afvegen, en dan kunnen ze weer gebruikt worden.