Waarom zijn de laatste elfstedenschaatstochten steeds met de wijzers van de klok mee gereden en niet tegen de wijzers van de klok in?

Men zou ook eerst Bartlehiem en Dokkum kunnen doen en pas later de zuidwesthoek van Friesland. Het lijkt mij leuk, want de meeste van de elf steden krijg je dan op het laatst. Nu is het zo, dan van de steden men na Franeker alleen Dokkum nog krijgt, voor de finish in Leeuwarden. Het begin is dan leuk met die vele steden en later wordt het minder. Dat lijkt mij zo'n anticlimax.

12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.7K

Het beste antwoord

doordat wedstrijdrijders in het donker tegen de toerrijders aanknalden in 1929. later is dit zo gebleven. als het "om de zuid" gaat, hebben de wedstrijdrijders zo´n voorsprong dat ze al lang geen toerrijders meer tegenkomen, ook is het licht.

NB: in de eerste elfstedentochten werd er dus wel om de noord gereden.

Toegevoegd na 30 seconden:
... maar toen waren en nog niet zoveel deelnemers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ik afgelopen week zaterdagmorgen hoorde tijdens het verhaal over Coen de Koning (winnaar 1912 & 1917) dat als je om de noord gaat, dat je dan over het grote meer de Fluessen (in het zuiden) door het donker rijdt, zodat je dan verdwaald. Wel kon/mocht je een lokale, friese gids huren om de weg te vinden!
Dat was overigens ook de controverse van 1912, want Ferwerda (nr. 2) betoogde dat de Koning veel te veel profijt had van zijn gids Klinkerhamer die bovengemiddeld kon schaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad wordt, normaal gesproken op het Noordelijk halfrond tegen de wijzers van de klok in een race gelopen omdat je dan iets sneller gaat: vroeger verklaarde men dit effect aan de Corioliskracht - maar die verklaring ging enige jaren geleden onderuit.
Maar ook in helicopters kent met dit verschijnsel wel: een van onderaf rechtsomdraaiende wentelwiek vliegt duidelijk stabieler en maakt minder lawaai.
Maar qua 11-stedentocht lijkt me iets anders aan de hand te zijn: ik vermoed de publieksaantallen op bepaalde tijdstippen - en door de zaak om te keren heb je nu gewoon op heel andere plaatsen op hetzelfde tijdstip die weleens minder bereikbaar zijn voor hoge publieksaantallen.