Als je schaatst dan wordt er toch echt gegleden over het ijs. Waarom spreekt met dan soms over 'schaatsenrijder' in plaats van 'n 'schaatsenglijder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.6K

Het beste antwoord

Rijden betekent voortbewegen, en er hoeft niet per se te worden aangegeven hoe dat gebeurt. Het kan zijn op wielen (auto, fiets) maar ook een slee (sleetje rijden) of een paard. Bij schaatsenrijden wordt alleen maar duidelijk gemaakt, dat de schaatster zich voortbeweegt, en niet hoe dat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rijden betekent: het voortbewegen van mensen door middel of met behulp van iets anders. Zodoende is schaatsenrijden het zich voortbewegen op schaatsen.
Vroeger gebruikte men het werkwoord rijden ook voor het lopen op stelten of op krukken, maar dat is verouderd. Voor schaatsen is het echter blijven bestaan.