Welk zijn de voorwaarden om een 11-stedentocht te kunnen rijden?

Het gaat steeds maar sterker vriezen. Overdag komt het kwik niet boven 0. Zondag wordt het -11. Zou er een kans inzitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
2.6K

Het beste antwoord

het ijs op de route moet overal minstens 15 cm dik zijn . dan moet het minstens 14 dagen goed vriezen en niet te hard waaien anders word het ijs bobbelig. op dit moment is volgens weermannen de kans op de elfstedentocht 25%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dinsdag 7/2 gaat het kwik weer boven 0 komen. Niet lang genoeg dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want zelfs bij strenge vorst is de ijsaangroei na 7 cm veel trager.
BALEN HE??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de laatste tocht was 4 jan 1997 dus het word wel weer tijd!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het al dan niet aanwezig zijn van bobbelig ijs niet uitmaakt voor het doorgaan van de elfstedentocht.

Andere antwoorden (2)

Het organiseren van een Elfstedentocht is niet erg eenvoudig. Er zijn twee belangrijke voorwaarden om groen licht te geven. Om groen licht te kunnen geven voor de organisatie van een Elfstedentocht moet er 1) op het gehele traject een ijsdikte zijn van minimaal 15 cm. Kleinere wakken worden eventueel voorzien van ijstransplantaties. 2) Alle rayonhoofden van de vereniging moeten hun instemming betuigen.

Het zal dus voor langere tijd moeten vriezen zodat er minimaal 15 cm ijsdikte zal zijn op de route, én de rayonhoofden moeten akkoord geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees iets anders in jouw vraag dan de overige antwoorders, dus hier het antwoord op de vraag: "Welk zijn de voorwaarden om een 11-stedentocht te kunnen rijden?"
Je kunt de tocht rijden wanneer en hoe jij wilt. Er zijn mensen die 't fietsend doen, in de zomer, andere willen alleen maar schaatsen en doen het op eigen initiatief. Er zijn ook jaarlijks mensen die de tocht alternatief doen in het buitenland waar er meer garanties zijn dat er voldoende kilometers ijs beschikbaar zijn.

Om officieel mee te doen met de enige echte Nederlandse elf steden tocht:
U kunt alleen meedoen aan de Elfstedentocht als u lid bent van de vereniging en tevens bent ingeloot. Als u niet aan deze beide voorwaarden voldoet, dan kunt u niet aan een eventuele tocht meedoen. Wanneer u zich aanmeldt vóór 31 mei en u voldoet aan alle inschrijvingsvoorwaarden, dan wordt u in het winterseizoen daarop als lid van onze vereniging ingeschreven.