Hoe kan ik me lichamelijk/mentaal voorbereiden op een schaatsmarathon?

Ik heb er al erg veel zin in, de wedstrijd is in Tilburg en gaat over 40 ronden

Ps: ik ben 14

Toegevoegd na 6 dagen:
Ps het is een eindje reiden voor mij naar Tilburg

Toegevoegd na 6 dagen:
ik schaats rondje 34 op m’n snelst ik schaats al vanaf m’n 4e en dus al heel lang, ik rij op klapschaatsen ik train 1x in de week (is niet veel maar wij moeten vanuit Middelburg naar Breda dus vandaar) ook mijn techniek is goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.5K

Antwoorden (1)

Je vraag is nogal veel omvattend. Waarschijnlijk ook de reden dat er nog niet eerder een antwoord op is gegeven.

Er rijzen bij mij vooral vragen op als:
Hoeveel ervaring heb je al met schaatsen? Heb je een goede basisconditie? Hoe vaak train je voor het schaatsen?

Korte afstanden rijden is heel anders dan lange. Je hebt voor lange afstanden echt een heel goede conditie nodig. Train niet zozeer op snelheid, maar maak je trainingen vooral lang. Je lichaam zal hierdoor een betere conditie en uithoudingsvermogen krijgen. Pas wanneer je duurvermogen voldoende is kun je aan snelheid gaan werken.

Eet gezond met voldoende eiwitten. Liefs verdeeld over 6 maaltijden per dag. Zo heeft je lichaam altijd de juiste bouwstoffen voorhanden en belast je je lichaam zo min mogelijk met zwaar te verteren maaltijden.

Mentaal kun je je er het beste op voorbereiden door je fysiek zo optimaal mogelijk te trainen en zo te ondervinden dat je het KAN! Wees er gewoon lekker mee bezig en geef niet op als het eens wat minder gaat.

Als je niet met regelmaat op ijs kunt trainen, ga dan skeeleren. Het is even anders, maar je gebruikt grotendeels dezelfde spieren. Ligt dit ook niet altijd binnen handbereik of kun je niet altijd buiten trainen (door bv slecht weer) zorg er dan voor dat je op een hometrainer/roeiapparaat/stepapparaat/crosstrainer of misschien speciaal schaatsapparaat (die bestaan wel, maar ik weet niet hoe die heten) aan je algemene conditie kunt werken en je je beenspieren aan het werk zet.