Hoe kan het opgespoten water op een 'ijsbaan' blijven staan, wanneer het nog niet vriest?

Bij een parkeerterrein bij ons in de buurt hebben ze water gespoten, zodat er een ijsbaan ontstaat als het gevroren heeft. Het wachten is op de vorst en er staat dus nu al een aantal weken water. Het water loopt niet weg, hoe kan dat? Als er steeds water bij gespoten zou worden, zou je toch verwachten dat het gewoon alle kanten op weg loopt en de grond in gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
2.5K

Antwoorden (4)

Misschien zit er een kleine holling in die parkeerplaats. Als dat het geval is, blijft het water al makkelijk op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op parkeerterreinen die in de winter als ijsbaan worden gebruikt, kan met de afvoer van het regenwater, van het parkeerterrein zelf, afsluiten, hierdoor kan het water, dat op de waterdichte parkeerterrein staat, niet meer weglopen.
Meestal vult de plaatselijke brandweer het parkeerterrein met water.
Deze dunne laag water kan in een vorstperiode gemakkelijk bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik van de week uitgezocht: de aanvoerpomp en de afvoerpomp staan beide uit. Als de grond verzadigd is, neemt'ie geen water meer op. That's it!
Bron: pap is ijsbaanvrijwilliger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is onder de tegels landbouwfolie verwerkt. Dat heeft als 2e voordeel dat onkruid niet kan wortelen.