wat zijn en doenmanabolen precies en wat gebeurt er als tegen werking met je

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
1K

Antwoorden (2)

De ontdekker van de synthetische steroïden is John B. Ziegler, als ploegarts begeleidde hij in 1954 het Amerikaans gewichthefferteam in het wereldkampioenschap te Wenen. Nadat een Russische collega hem had ingelicht over het gebruik van synthetische testosteron op hun atleten ging hij zelf aan de slag en ontwikkelde het product Dianabol, de moeder van alle anabolen. Jaren later echter kreeg hij z’n atleten over de vloer met klachten als; vergrote prostaat, moeilijkheden bij het urineren, leverziektes en afwijkingen aan de teelballen.
Anabole steroïden zijn synthetische steroïden afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Testosteron is het belangrijkste mannelijk geslachtshormoon dat wordt geproduceerd in de testis en de bijnierschors. Het veroorzaakt de secundaire geslachtskenmerken en bevordert de opbouw van eiwitten. Vanwege deze werking wordt het vaak als doping in de sportwereld gehanteerd. Het wordt net zoals vele andere hormonen gemaakt uit cholesterol.
Er zijn twee verschillende werkingen van anabolen;
Er zijn er die zich binden aan de androgene ontvanger in de spiercel, waarna ze overgaan tot het omzetten van eiwitten. Dit zorgt voor de vergroting van de spiermassa.
De andere steroïden binden zich niet of nauwelijks aan de androgene receptor maar zijn in staat er voor te zorgen dat het spierweefsel niet wordt afgebroken wanneer het lichaam glutamine aan de spieren wil onttrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier al in een prachtig antwoord uitgelegd wat anabolen precies zijn. Ik wilde daarvan nog de negatieve effecten even voor je op een rijtje zetten:

-Acne

-Ontwikkeling van borsten (gynecomastie) door oestrogeenvorming

-Levertumoren, Levercirrose en geelzucht kunnen optreden (vooral bij een overdosis van orale steroïden, die twee keer door de lever komen bij inname)

-Pijn in maag – en darmkanaal en mogelijke bloedingen

-Vergroting van de prostaat bij mannen (moeilijkheden bij urineren, sommige ‘anabole sporters' hebben sondes nodig om te urineren)

-Optreding van ‘striemen’ in de huid door de fenomenaal snel groeiende spiermassa

-Opgezwollen gezicht door vasthouden van water (problemen in de osmoseregeling)

-Vergrote kans op hartaandoeningen

-Hoge bloeddruk en afname van de goede cholesterol

-Nierziektes en nierstenen

-Bij mannen kunnen testikels tijdelijk een kleinere vorm aannemen indien er geen voorzorg voor wordt getroffen (proviron, pregnyl)

-Bij mannen verhoogt het de kans op impotentie.

-Stoornissen in de bloedstolling (tromboses)

-Kans op cataract (oogaandoening)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anabole_steroïde

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn overigens al verschillende bodybuilders of andersoort sporters overleden aan het (verkeerd) gebruik van anabole steroïden.