Worden er nog wel hardrijwedstrijden op rolschaatsen gehouden?

Ik heb de indruk, dat door de invoering van de skeelersport de rolschaatssport niet meer zo populair is. In 1989 ontmoette ik iemand in Santa Cruz op het Azoren-eiland Flores die zei dat hij schaatstrainer was. Ik dacht schaatstrainer op de Azoren? Hoe kan dat? Zijn daar ook al ijsbanen? Hij bedoelde echter rolschaatstrainer. Hij gaf op verschillende Azoren eilanden trainingen. Hij woonde in Madalena op het Azoren eiland Pico. Hij vertoonde aan hotelgasten in Santa Cruz op Flores (waar ik ook bij was) een film over Europese (of wereld) kampioenschappen rolschaatsen die in zijn woonplaats Madalena werden gehouden. Ik ben later nog eens in Madalena geweest en zag daar die baan. Het was geen ovalen baan zoals bij het schaatsen, maar een soort klein kronkelcircuit.

12 jaar geleden
in: Schaatsen
1K

Het beste antwoord

Alle officiële hardrijdwedstrijden worden tegenwoordig op inline-skates (skeelers) gereden, dus niet op rolschaatsen.
Maar de wedstrijden op rolschaatsen zijn er nog wel, alleen lijkt het dan meer op kunstschaatsen.

Jouw verhaal over de baan in Madalena zegt me niks en ik kan er ook niks over vinden, maar het kan best een uitzondering zijn, of in dat land wel een sport zijn.
Maar weet je ook of er op die baan ook hardgereden wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Die baan in Madalena is een hardrijbaan. Het ziet er uit als een klein circuit. Misschien ook wel geschikt als skelterbaan. Maar er staat of stond wel een herinneringsteken van de Europese rolschaatskampioenschappen in de jaren 80. Ik heb in 1989 een film gezien erover in hotel of residencial Vila Flor of Villa Flor in Santa Cruz op het Azoren-eiland Flores. Madalena ligt op het Azoren-eiland Pico. Misschien kan Tourist Information of zoiets daar meer over vertellen. Of de hoteleigenaar. De trainer gaf trainingen op meer eilanden, dus ook op Flores. Hij woonde in Madalena op Pico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat het in dat gebied nog wel een sport is als de trainer op meer eilanden trainingen geeft, maar in Europa is het in ieder geval geen sport meer.
corzijlstra
12 jaar geleden
Als de sport nog op de Azoren bedreven wordt, is het dus nog een sport die in Europa bedreven wordt. De Azoren horen immers bij Europa.