Hoe geef ik haar uitdaging?

Ik zit op hockey en ik train een team van meisjes van ong. 6 jaar. Nu is er 1 meisje dat ontzettend getalenteerd is. Ik zou haar graag meer leren, maar ik heb geen idee wat ik moet doen. Haar in haar eentje een moeilijke oefening laten doen? Ik heb tenslotte ook nog 6 andere meiden om te trainen, dus dat is volgens mij geen optie. Ik beloon haar niet veel meer dan de andere meiden, is dat nodig? Het gaat natuurlijk het meeste om plezier hebben in hockey, maar dat lijkt ze niet meer zo te hebben, omdat ze voornamelijk wacht op de anderen. Hoe geef ik haar uitdaging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hockey
1.3K

Antwoorden (3)

Bij het roeien kennen wij voor de jeugd de zogenaamde 'kweekvijver'.

Beginnende roeiers die een bovengemiddeld talent blijken te hebben, kunnen - als ze dat willen - naar de kweekvijver. Daar krijgen ze extra trainingen met moeilijkere oefeningen. Ze worden niet meer door de gewone instructeurs begeleid, maar door mensen die jarenlange coach-ervaring hebben, en die opleidingen op dat gebied hebben gevolgd.

Natuurlijk is zo'n soort oplossing alleen mogelijk wanneer de vereniging groot genoeg is. Je zult meerdere getalenteerde hockeyers nodig hebben, en je zult mensen moeten hebben die meer dan de gewone hockeylessen kunnen geven.

Als jullie vereniging hiervoor te klein is (te weinig spelers en/of te weinig begeleiders), kun je contact leggen met andere verenigingen in de regio. Daar speelt wellicht hetzelfde probleem. Ik denk dat je via je bestuur wel aan contactpersonen bij andere verenigingen kunt komen.

Succes!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met Cryo eens dat er binnen de club een visie moet zijn wat je met talenten doet.
Totdat ze echt 2 jaar in een elftal spelen is het verschil tussen talenten die later de top kunnen behalen en mensen die een leuke partij hockey spelen niet heel groot. Natuurlijk pik je er talenten wel uit.

Belangrijkste is dat je de kinderen blijft uitdagen en met een heterogene groep (met behoorlijke niveauverschillen) is dat lastiger.

Meer belonen dan anderen is niet zo handig. Iemand die weinig kan en in een jaar enorm vooruit gaat heeft meer geleerd dan een talent dat blijft stil staan. Het gaat er dus om hoe je iedereen vooruit helpt en de talenten belonen helpt daar niet bij.

Kinderen in de leeftijd van 6 - 9 jaar hebben met name behoefte aan:

- beweging
- variatie
- herhaling

Op sociaal gebied door:

- Plezier in spel
- Leergierigheid
- Van gericht op zichzelf naar samenwerking

Vooral dat laatste is iets wat de meeste F-teams nog ontbreekt en jouw trainingslid kan hierbij een leuke rol vervullen door het spel goed te verdelen (nadruk op hoe kunnen we samen winnen).

Daarnaast kan je de oefeningen in de training wel wat differentiëren. Stel dat er een eenvoudige passeerbeweging inzit met een slaap naar rechts, dan zou zij (en eventueel anderen die daar aan toe zijn) alvast de dummy aan kunnen leren. Zonder daar nadruk op te leggen mag je van een talent wel verachten dat ze een iets moeilijkere uitvoering doet. Ik zou het echter er niet te dik bovenop leggen.

Ik zou ik bij zesjarigen vooral de nadruk leggen op hockey spelletjes. Zo'n talent kan dáár net als haar leeftijdsgenoten al haar energie en aandacht in kwijt.

Het zou handiger zijn als talenten in één groep zouden trainen en hiervoor is overleg met de club nodig. Onze eigen club is momenteel bezig om plannen uit te werken voor het begeleiden van talenten en begint daarbij met de jongste jeugd. Hiervoor wordt ook iets als een hockeyschool georganiseerd, met extra trainingen voor talenten. Tot het D team zijn er echter geen selectietrainingen.

Wat misschien wel leuk voor haar is als ze iets ouder is, is het NK Hockey Techniek dat jaarlijks in de herfstvakantie wordt georganiseerd. Mijn dochters vonden het vorig jaar geweldig leuk. Het is eigenlijk vanaf 8 jaar en ik heb geen idee of ze jongere kinderen toelaten.

http://www.nkhockeytechniek.nl/

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijgaand wat links met de visie van de bond

Toegevoegd na 22 minuten:
[NB. "Slaap naar rechts" moet zijn "Sleep / Drag naar rechts"]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+
Is het niet mogelijk om dispensatie voor haar aan te vragen en haar naar een hogere groep te zetten.