Mag je bewust een bal tegen iemand's voeten aanspelen?

En zo nee: hoe ziet een scheidsrechter of het bewust of onbewust was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hockey
7K

Antwoorden (2)

Tuurlijk mag dat, het valt immers niet te bewijzen door de scheidsrechter. Het is aan de "toekomstig aangeschotene" de taak om de bal te ontwijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
kleine toevoeging: het valt voor de scheids niet te bewijzen of het een bewussie of onbewussie was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Dat een scheidsrechter niet kan zien of het opzettelijk is zou ik ook vooral gebruiken als hockeyer.
Het antwoord is nee, maar kan ik wel toelichten.

Met hockey wordt een shoot (bal tegen de voeten of lichaam (uitzondering de hand waarmee je de stick vast hebt) bestraft. Als iemand een overzettelijke shoot maakt dan is dat niet toegestaan.

Je kunt dit als scheidrechter natuurlijk niet altijd goed zien, maar bijvoorbeeld wel als iemand de bal aan zijn stick drijft en de bal tegen de voet van de tegenstander drijft.

Omdat shoot in de cirkel bestraft wordt met een strafcorner moet je in de cirkel goed opletten of er niet bewust een strafcorner wordt versierd. Als dit het geval is en het is heel duidelijk zou ik zelfs groen geven (waarschuwing) en bij herhaling geel.

Maar een bal in de richting van de voeten slaan is wel toegestaan, want de tegenstander kan ook leren opspringen en een goede hockeyer zal hier ook zeker in de cirkel op letten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Regel 9.10 Veldspelers mogen de bal niet stoppen, schoppen, slaan, oppakken, met zich meedragen, gooien of voortbewegen met welk deel van het lichaam dan ook.
Het is niet altijd een overtreding wanneer de bal tegen voet, hand of lichaam van een veldspeler aankomt. De speler begaat alleen een overtreding wanneer hij de bal vrijwillig met zijn hand, voet of lichaam speelt of wanneer hij zich opstelt met de intentie de bal op deze wijze te stoppen. Er is geen sprake van een overtreding wanneer de bal de hand raakt die de stick vasthoudt als hij anders de stick geraakt zou hebben.

Regel 9.14 Spelers mogen hun tegenstanders geen onbedoelde overtredingen opdringen (uitlokken van overtredingen). Duidelijk en opzettelijk de bal tegen enig lichaamsdeel van een veldspeler van de tegenpartij aanspelen moet als uitlokken worden bestraft.

Toegevoegd na 8 minuten:
(NB. in de tekst staat in de tweede alinea "overzettelijk". Ik bedoel "opzettelijk")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste bedoelde ik dus ook. +1 voor je verdere uitleg.