Aspirant betekent aankomend en heeft niks met leeftijd te maken.
Voorbeeld: Zo kan je bijvoorbeeld aspirant-lid zijn van een vereniging. Je bent dan dus wel lid en mag bijv. deelnemen aan bepaalde activiteiten, maar hebt nog niet de volledige rechten/plichten van een volwaardig lid. Het is een opstapje naar volwaardig lidmaatschap en heeft helemaal niks te maken met leeftijd.

De term junioren slaat alleen maar op leeftijd. (In het NL's)
Voorbeeld: De Junioren van een sportvereniging zijn in de regel niet boven de 21.