F1 is een teamsport, waarom worden er dan geen teamorders gegeven?

Die worden natuurlijk soms heel subtiel gegeven als het er echt toedoet. Maar echt openlijk gaan ze dit nooit doen.

een jaar geleden
in: Formule 1
2.2K

Antwoorden (2)

O jawel hoor. Mooi voorbeeld is Mercedes, de voorgaande jaren. Als Bottas vóór Hamilton reed, dan werd er duidelijk hoorbaar (via de boardradio) gezegd dat Bottas zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan, om meer uit te kunnen lopen op Verstappen.
een jaar geleden
GP Oostenrijk 2002
Dit is misschien wel het allerduidelijkste voorbeeld van teamorders in de Formule 1. Rubens Barrichello was het gehele weekend de snelste Ferrari-coureur en de Braziliaan reed ook de hele race ruim voor op teamgenoot Michael Schumacher. Ferrari was dat seizoen zeer dominant en de titel kon Schumacher al bijna niet meer ontgaan.

Toch vond Ferrari het nodig om plaats te maken voor de Duitser. De teamleiding was in de tweede helft van de race constant in gesprek met Barrichello, waarbij ze sommeerde zijn teamgenoot voorbij te laten gaan. De Braziliaan gaf echter geen krimp, waarna Ferrari-teambaas Jean Todt zelfs letterlijk met ontslag ging dreigen over de teamradio als hij Schumacher niet voorbij zou laten.

Uiteindelijk, na rondenlange gesprekken tussen Barrichello en de mensen aan de pitmuur bij Ferrari, besloot de Braziliaan in de laatste meters voor de finish van zijn gas te gaan en zo won Michael Schumacher de Grand Prix van Oostenrijk. Barrichello wilde duidelijk laten blijken aan de wereld wat er gaande is binnen Ferrari en dat hij er niet blij mee is.

Verbod op teamorders in 2003
Door alle schandalen dat Ferrari had veroorzaakt met de races in Oostenrijk en Amerika, werd door de FIA besloten dat teamorders, tot dan legaal, verboden zouden worden. "Teamorders die van invloed zijn op de uitslag van de race zijn verboden", stond in het reglement van 2003. Echter, ook daarna bleven teamorders bestaan. Meestal vertellen de teams dan tegen de langzamere rijder die voorop rijdt, dat zijn teammaat achter hem snellere rondetijden rijdt. Meestal is dit een verkapte teamorder en dan weet de langzamere rijder dat hij zijn teamgenoot moet laten passeren.

Echter, een teamorder hoeft niet overduidelijk te zijn voor de buitenwereld. Een team kan het ook 'slim' aanpakken en bijvoorbeeld een pitstop net twee seconden langer te laten duren.

Omdat teamorders uiteindelijk niet te handhaven waren is het verbod in 2010 weer los gelaten en worden ze ook weer gewoon over de radio uitgevaardigd. Toch is de praktijk om ze te verbergen blijven bestaan. Soms om de concurrentie niet wijzer te maken, soms om het ego van de coureur overeind te houden, en soms omdat nog niet heel duidelijk besloten is wie de eerste rijder zal zijn.