Waarom was de Grand Prix twee keer in Oostenrijk?

Dit weekend vindt de Grand Prix gewoon hier in Zandvoort plaats. Ik ben zelf niet zo'n fan, maar enkele familieleden van mij gaan erheen. Nu heb ik begrepen dat de Grand Prix vorig jaar, maar ook het jaar daarvoor in Oostenrijk plaatsvond. Volgens mij is dat niet gebruikelijk. Waarom was de Grand Prix twee keer in Oostenrijk?

2 jaar geleden
in: Formule 1
1.7K

Antwoorden (1)

Het kortste antwoord: corona. Doordat het virus aan het begin van 2020 zich opeens snel verspreidde over de wereld, ging op het laatste moment de 1e Grand Prix - die van Australië - niet door. Snel volgden ook veel andere GP's. Toen de wereld weer een beetje opknapte, ging de F1 weer races inplannen.
Het probleem was alleen dat elk land andere coronaregels opstelde. Het ene land kon geen heel Formule 1-circus uitnodigen en/of testen op corona, in Oostenrijk lukte dat blijkbaar wel. In Groot-Brittannië (Silverstone) was er ook nog wat twijfel over, maar de Britse regering heeft pas toestemming gegeven voor de GP's.
In Nederland waren de regels lange tijd best streng, waardoor ze in Zandvoort besloten de GP een jaar te verplaatsen.

Is het nou oneerlijk, meerdere races op dezelfde baan? Je zou kunnen zeggen van wel, omdat bijvoorbeeld de Red Bull best goed is op de baan in Oostenrijk. Laten we het erop houden dat het een onvermijdelijke situatie is en sommige teams daar een voordeel van kunnen hebben.