Waar dient het gat bij een formule 1 wagen achteraan, in het verlengde van de bovenste luchtinlaat, voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit gat is 1 van de vele restrictie die zijn ingevoerd om formule1 langzamer te maken. Het achterliggende doel is veiligheid. De opening aan de voorkant moet eveneens voldoen aan bepaalde eisen (oppervlak van de inlaatstroom). Wanneer er geen gaat aan de achterkant is, zaal zich in het inlaatkanaal, boven de inlaten van de motor een enorme overdruk gaan vormen. Je kan dit zien als een "geblazen" motor ofwel een soort turbowerking. Door er een gat achterin te plaatsen voorkom je een te grote opbouw van druk en spreekt men (binnen de tolerantie v.d. formule1 regels) van een atmosferische motor. Wellicht dat dit met de nieuwe regels van volgend seizoen weer gaat verdwijnen omdat dan de turbo zij rentree doet. Tegelijkertijd heeft dit gat, samen met een extra versterking aan de bovenkant van de lichtinlaat) een functie gekregen van pik-ring waar men de auto aan weg kan takelen.

Meer gestroomlijnd

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100