Waarom zijn er eigenlijk (haast) geen grindbakken meer in de Formule 1?

Ik weet dat veiligheid een nummer 1 prioriteit is, maar als je dan toch van de baan afschiet kun je toch beter in het grind stilstaan dan in de banden stapels?

Met grindbakken worden fouten tenminste meer afgestraft en kan de rijder niet altijd zijn weg vervolgen, stukje extra spanning vond ik het altijd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Formule 1
3.1K

Het beste antwoord

Nadeel van grind is, dat als er een voertuig in terecht komt, het grind alle kanten op spat. Ook de baan op. Dit zorgt weer voor gevaar voor de overige rijders. Gripproblemen ed.

De kooi van een moderne formule 1 auto is dusdanig stevig, dat er klap in de bandenstapels prima opgevangen kan worden, ook als er geen grindbakken meer zijn.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze zijn er nog wel hoor:
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/259908/circuit-de-catalunya-verbetert-grindbakken/

Maar extra asfalt is gewoon veiliger als grind.
Op asfalt heb je meer controle, kan je harder remmen en vlieg je minder snel over de kop.
http://sport.fok.nl/nieuws/455900/1/1/50/asfalt-vervangt-grindbakken-op-hungaroring.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is dat de auto's tegenwoordig over het grind 'skitten'. Zeg maar als een steen die je over het water 'stuitert'. Vroeger (en met andere raceklassen) groef de wagen zichzelf in zodat deze snel tot stilstand kwam maar met F1 wagens blijkt een stuk extra asfalt veiliger.