nee, het midden van een motor kan dichter bij de zijkant komen dan het middel punt van een auto. Bochten kunnen daardoor nog extremer genomen worden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maakt niet zozeer uit met welk vervoermiddel je gaat, de snelheid bepaalt de ideale lijn.
12 jaar geleden
Behalve het feit dat een auto breder is dan een motor, zijn de lijnen hetzelfde. De ze worden namelijk gedikteert door de 'noodzaak' voor zo min mogelijk stuuruitslag en het zo wijd mogelijk uitrijden van bochten om snelheid (momentum)te behouden. Alles komt dus eigelijk neer om zo veel mogelijk rechtuit te blijven rijden in een zo vloeiend mogelijke manier.
Neem als voorbeeld een (mini-) rotonde waar je rechtdoor doorheen rijdt:
Je stuurt in vanaf een positie zo ver mogelijk naar rechts, langs de binnenkant van de rotonde en vervolgens langs de rechterkan van de rotonde 'exit'.
Je probeert als het ware de rotonde zo recht mogelijk door te rijden.
Doe je dit met een motor dan is dat NOG makkelijker omdat de motor smaller is. De lijn dit bij een auto een slingerbeweging is, is bij een motor nagenoeg recht.
Dit komt dus puur door de breedte van het voertuig.

De mate van grip bepaald in welke mate het mogelijk is een lijn te houden.