Wat is duurzamer: houten of plastic speelgoed?

Houten speelgoed Of plastic speelgoed?
Aangezien plastic slecht voor het milieu is maar voor hout worden bossen gekapt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Griffin
3 jaar geleden
Plastic groeit niet aan de boom, een boom die gekapt is voor 100 houten karretjes kun je twee of drie bomen terug planten...en als je dat handig aanpakt zoals in de toiletpapier industrie dan kun je dat in theorie eeuwig volhouden.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ik denk dat tweedehands speelgoed het allerduurzaamst is... (maar dat was je vraag niet...)
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik haal veel speelgoed van weggeefhoek of kringloop
Inekez1
3 jaar geleden
Lego is heel duurzaam. Het is niet alleen stevig, maar door de vele creatieve mogelijkheden ook nog bruikbaar en leuk als de huidige hypes en rages en populaire onderwerpen voorbij zjin. Datzelfde geldt voor houten speelgoed. Omdat het veel neutraler is qua uitstraling is het over 10 jaar nog net zo leuk als nu (voor kinderen die op dat moment de leeftijd er voor hebben). Veel plastic speelgoed is bovendien uit 1 geheel. Als er ergens een wiel of een arm afbreekt, kun je het hele ding weggooien. Dat is dus niet duurzaam. Houten speelgoed bestaat vaak uit losse (stapelbare) onderdelen, en kan desnoods zelf met een spijkertje of houtlijm makkelijk gerepareerd worden.
Griffin
3 jaar geleden
"Ik denk dat tweedehands speelgoed het allerduurzaamst is... "
Ook tweedehands speelgoed belandt op de vuilnishoop als het defect is...
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@griffin: ja, als het kapot is, en niet meer te repareren, belandt alles toch bij het afval?

Antwoorden (2)

Dat is niet zo te zeggen. Het hangt er vanaf wat voor plastic of wat voor hout er is gebruikt.
Er is tegenwoordig speelgoed gemaakt van zogenaamd bioplastic. Bioplastic wordt gemaakt van de restproducten van suikerrietproductie. Dit is veel duurzamer dan de traditionele plasticsoorten. Wel moet je plastic speelgoed, als je het afdankt, niet bij het restafval gooien.
Bij houten speelgoed moet je letten op waar het hout vandaan komt. Is het gemaakt van hout dat gewonnen is door illegale kap, dan kan je je afvragen hoe duurzaam het is. En waar is het hout mee bewerkt? Als de lak niet mileuvriendelijk is, gaat dat ook ten koste van de duurzaamheid. En bewerkt hout kan ook bij verbranding (in de vuilverbandingsoven of in een eigen houtkachel) giftige dampen veroorzaken.
Het duurzaamst is te bedenken hoelang het speelgoed gebruikt kan worden. Is het kind te groot geworden, gooi het speelgoed dan niet weg, maar breng het bijvoorbeeld naar een winkel in tweedehands speelgoed.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
"Wel moet je plastic speelgoed, als je het afdankt, niet bij het restafval gooien."
Helaas is dat wel de enige manier om het weg te gooien als het stuk is. Kunststof speelgoed (en emmers, tuinmeubelen etc) mogen NIET bij het plastic afval. Dat is alleen voor (klein) verpakkingsmateriaal.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
In de bakken voor plasticafval mogen inderdaad alleen plastic verpakkingen worden weggegooid. Maar plastic voorwerpen kan je in veel gemeentes bij afvalbrengstations inleveren. Dan worden ze ook gerecycled.
Houten speelgoed gaat niet alleen jaren mee, ook de productie is doorgaans een pak duurzamer dan die van plastic. Met een mooi stuk houten speelgoed geef je een boom een 2e leven. Een goed voorbeeld hiervan is de rubberboom. Wanneer de rubberboom ongeveer 15 jaar oud is, stopt deze met het produceren van rubber.