Wat is de aansluiting van een oude marklin trein?

we hebben een oude marklin trein gekregen maar weten niet wat de aansluitingen zijn voor de stoplichten, lantaarnpalen en andere dingen. kan iemand me hier misschien mee helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat bedoel je precies met de aansluitingen?
De oude trafo's van Märklin leverden 16 volt wisselspanning voor accessoires.
Op de L (gele aansluiting), het andere snoertje moet je aansluiten op de bruine aansluiting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb op de lantaarn 2 grijze snoertjes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had het over de aansluitingen op de trafo.
Zolang je de bruine en de gele aansluiting gebruik maakt her niet uit.

Antwoorden (1)

Een veelgebruikte transformator van Märklin is het type 6647.
Deze transformator heeft vier aansluitingen. Rood (B) en Bruin (0) voor de rijstroom en Geel (L) en Bruin (0) voor de lichtstroom welke gebruikt kan worden voor voeding van electromagnetische wisselaandrijvingen, hobby-seinen, baanverlichting (zoals lampjes van huisjes en straatverlichting).

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6647_Transformator#Aansluiten_M.C3.A4rklin_6647_Transformator

Op deze wiki van 3rail.nl (en ook op het forum zelf: https://forum.3rail.nl/ ) kun je je net zover inlezen als je wenst.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb een blauwe transformator https://www.google.nl/search?q=marklin+transformer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3yMq8xKrZAhXpJ8AKHfzjB9wQ_AUICigB&biw=1680&bih=944#imgrc=QirY7-Ahb_MUFM:
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik begrijp uit je link dat je een Märklin 6507 transformator hebt. En door te zoeken naar afbeeldingen die de laagspanning-aansluitingen tonen op die oudere typen blauwe transformatoren denk ik ook te begrijpen waarom je met deze vraag komt.
Om de trein te laten rijden (dat was je vraag niet, maar dan is het probleem later ook voor andere lezers nog te begrijpen) moeten er zoals in elk stroomcircuit twee draadjes aangesloten worden: de rode aansluiting is voor de met de draaiknop regelbare rijspanning (en ook voor de omschakelpuls om de locomotief om te schakelen van vooruit rijden naar achteruit rijden). Het tweede draadje is de nulleiding en die moet in de bruine aansluitbus. Er zijn niet veel geschikte afbeeldingen te vinden van de betreffende drie aansluitingen, maar ik heb er voor het moment een gevonden. http://marketplace-images.trainzauctions.com/9390f9e4fa0eac62f3f20a848608766334a0b3e5-1_20140214-123901-C1-Trainz-3614676-04.jpg (Let niet op het Amerikaanse netsnoer.) Als de trein eenmaal kan rijden, blijft er bij deze oudere transformatoren nog maar één aansluitbus meer over: de gele, die de niet-regelbare verlichtingspanning voor seinpalen en de bediening van wissels levert. En hiermee moeten ook lantaarnpalen en verlichte huisjes gevoed worden, en nu komt het: de nulleiding van deze verlichting en stoplichten en zo moet óók in de bruine aansluitbus. Dat kan zonodig door de twee draadjes samen in een stekkertje te bevestigen. Bij de nieuwere transformatoren zijn er naast elkaar twéé aansluitbussen voor de twee nulleidingen (rijspanning en verlichtingspanning) (en die zijn stiekem inwendig gewoon aan elkaar verbonden). Dat voorkomt uiteraard vragen hierover van de gebruikers!
Bordensteker
6 jaar geleden
Er zijn nogal veel verschillende modellen Märklin transformatoren, jouw Google link bracht me naar een afbeelding van een model bedoeld voor Amerika, en dat nummer 6507 zal het dus wel juist niet zijn. Want hopelijk is het wel een transformator voor 220 cq 230 volt, en niet 110 volt! Deze zou het bijvoorbeeld wel kunnen zijn https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6413 maar op deze pagina https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing vind je veel meer hier voorkomende modellen. Hopelijk is het exacte ingeslagen typenummer op de transformator nog een beetje leesbaar. Het algemene verhaal over de kleuren van de aansluitingen geldt voorzover ik het kan volgen voor zowel modellen met 3 als met 4 aansluitingen.