Is gevaarlijk speelgoed altijd slecht? voor kinderen?

Wij haden vroeger in ons dorp gevaarlijk speelgoed staan.

Een iemand had een glijbaan ontworpen en die was heel hoog : Veelste hoog.

En als je er op klom dan was het best nogwel gevaarlijk om naar boven te klimmen.

Het ding was ongeveer zo hoog als een huis.

Ik vond hem als kind wel cool ... dat gevaar hee?

Tegenwoordig heb je allemaal regeltjes en wetten.

Het spelgoed is allemaal beveiligd tegenwoordig .
Is hier ook sprake dat er iets moois verloren is gegaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Als je spelen met je leven als iets moois ziet, ja dan is het verloren gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag zegt het al, gevaarlijk is gevaarlijk.
En speelgoed dat afgekeurd wordt door regeltjes zal veel ongelukken voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel.
Er is zeker iets heel moois verloren gegaan: Het recht om uit ervaring te leren. Hoe kan je ooit bewust leren dat klimmen in bomen gevaarlijk is, als je nooit eens van 3 meter uit een boomgevallen bent?

Vroeger mocht je gewoon lekker in een bos rondlopen. Nu moet je op geasfalteerde paadjes lopen.

Mensen beschermen is goed. Maar je moed niet proberen alle risico's in het leven kwijt te raken. uiteindelijk kan je veel beter met minder veilige situaties omgaan als je gewoon je verstand gebruikt.

Het is een beetje de betutteling van de overheid die hier bezig is, m.i.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een enkel kind,maar ook voor een enkele volwassene zou dit op kunnen gaan,dat het voor hen niet gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is goed mogelijk dat er iets moois verloren is gegaan.

Maar nu staat veiligheid voorop. Niemand wil deze verantwoording nemen omdat het niet veilig is en daardoor ongelukken kunnen komen.

Ben er wel blij mee dat erveel dingen nu "veilig" zijn. Stel je voor dat je naar een speeltuin zou gaan en er vallen op een dag 3 kinderen ergens zomaar uit omdat er een extra trede ontbreekt om op een hele hoge glijbaan te klimmen, of het hout zou rot zijn.

De speeltuin zal gelijk een negatieve naam krijgen en mensen en kinderen komen niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verloren is gegaan is een volgende door de volwasenen gecreerde onveilige situatie voor kinderen.Dat laatste is zeker waar en gelukkig maar, het motief wat minder. Wemoeten kinderen beschermen omdat gevaar een potentiële en bedreiging is voor een goede ontwikkeling van het kind. En niet belangrijk is voor de slechte naam van een speeltuin.
Uit de praktijk blijkt niet zelden dat mensen toch wel blijven komen. Overalgebeurd wel ies maar als blijkt dat er van nalatigheid sprake is wordt de dader wel vaan ter verantwoording geroepen.
Kinderen zoeken toch wel hun uitdaging.
Hier is het speelhuisje met glijbaan verwijdert ,omdat het niet meer aan de veiligheids eisen voldeed.
Hier is na ruim 2 jaar nog niets nieuws voor in de plaats gekomen.
De kinderen die er speelden hebben nu zelf een crossbaan gemaakt op de plek van het speelhuisje, ik kan je verzekeren dat deze crossbaan niet aan de veiligheids eisen voldoet, maar er wordt wel erg veel gebruik van gemaakt.
Dus kinderen zoeken nog steeds zelf de uitdaging wel op en dat is ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iets gevaarlijk is voor een opgroeiend kind dan heb je als volwassenen de taak kinderen tegen die gevaren te beschermen waarbij het geen rol speeld wie de ouders van de kinderen zijn. M.i. kun je dit moeilijk te breed opvatten (zeilmeisje bijvoorbeeld)Natuurlijk heel positief en niet onder alle omstandigheden ondenkbaar maar onze ontwikkeling stimuleert dat we van onze (fatale) fouten leren (door campagnes over voeding etc.) daar vloeien ook allerlei regels en wetten uit voort.
Zelf zou ik er niet over nadenken of het in mij opkomen om een kind onnodig in de buurt van gevaar te laten komen ongeacht het slecht is, dat het gevaarlijk is impliceert in elk geval dat het slecht kan zijn (voor de gezondheid) dus geef kinderen speelgoed wwaarvan ze kunnen leren en zich niet (levensbedreigend) mee kunnen verwonden. Alle risico`s kun je niet uitsluiten en er moet een zekere vrijheid zijn maar er moet alle zorg en aandacht aan besteed worden en van de volwassenen uit gaan om ernstig letsel uit te sluiten.
Een voorbeeld Een knulletje van 6 kan rustig karten maar een ventje van 3 nog niet crossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabrikanten van speelgoed moeten tegenwoordig wel, want ze worden aansprakelijk gesteld voor 'opgelopen schade'. Dus als speelmateriaal niet aan de voorgeschreven norm voldoet, kan ze dit veel geld gaan kosten.

Maar gelukkig zoeken kinderen nog steeds hun eigen uitdagingen. Ze klimmen in bomen, duiken van bruggen af het water in, fietsen met losse handen, etc. Dit deden ze vroeger; dit doen ze nu nog steeds.

Ook al zijn kinderen beter beschermd dan vroeger, geloof ik niet dat men de kinderen iets afgepakt heeft. De jeugd van een hedendaags kind is wel 'anders'dan die van een kind dat vroeger opgroeide, maar dit geldt voor elke tijd.

Zelf vond ik de verhalen over de jeugd van mijn ouders heel mooi. Ook over de tweede wereldoorlog konden zij prachtig vertellen. Destijds leek het mij heel spannend om een oorlog mee te maken, achteraf ben ik blij dat mijn jeugd wat 'beschermder'was.
Ik moest het doen met "een gevaarlijke glijbaan". Mijn kinderen vonden te hoge glijbaan slechts in pretparken, maar zij hadden weer heel andere dingen die hun jeugd voor hen ook 'mooi'gemaakt heeft.