Wat is de naam van speelgoed uit de jaren 80/90 waar je een dorp van kon maken met trottoirs en winkels?

Wij noemden het altijd "de Stoepen" omdat je trottoirs aan elkaar kon klikken.

Je kon er winkels en garages bij krijgen. Lantaarnpalen en verkeersborden. Deze kon je dan in de gaatjes zetten die in de stoepen zaten. Er zaten ook dunne doorzichtige plastic plaatjes bij met daarop een zebrapad gedrukt. Deze kon je dan onder de stoepen leggen zodat je een zebrapad had op de "weg"

Zo kon je dan een heel dorp bouwen. Ik kan alleen dat speelgoed nergens terug vinden ook niet op internet.

Volgens mijn moeder is het ooit speelgoed van het jaar geweest omdat het speelgoed kinderen bewust maakte van verkeer en verkeersborden en omdat het vanwege de stoepen juist om de voetganger ging.

Het speelgoed is NIET: Siku World
Maar qua uiterlijk lijkt het er wel heel erg op. Alleen heeft Siku World de wegen erbij en dat had ons speelgoed niet.

Amadea
7 jaar geleden
Van welk materiaal waren de stoepen en winkels gemaakt?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Van hard plastic Amadea. Maar ik heb het antwoord al. Bedankt voor het mee denken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht dat je een game bedoelde, kan er helemaal niet opkomen, kwam later in andere uitgebreider mogelijkheden ... een stad bouwen hoe heet dit nou toch... erg hoor! Oh,
is het Skim City, dat zou nou best kunnen, te laat haha!!

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk Majo Kit.
Van het merk Majorette, die ook de kleine speelgoedautootjes maakte.
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ en 10 punten. Dat is precies wat ik bedoel. Kende je de naam zelf of heb je het op Google gezocht? (Zo ja...hoe?) Ben zelf al een uur met verschillende zoekopties en zoekopdrachten aan het puzzelen. (10 punten krijg je straks) mag de vraag nog niet sluiten. Pas over 25 minuten.
Inekez1
7 jaar geleden
Een basisschoolvriendje had dat ook thuis. Ik wist dat het bij de speelgoedautootjes hoorde, maar daar waren in die tijd ook meerdere merken van. Google gaf geen herkenbare plaatjes bij 'Matchbox + straten'. 'Siku + straten' gaf de verkeerde straten. 'Majorette + straten' leidde mij naar de Majo-kit. Ik geloof niet dat wij dat vroeger 'Majo-kit' hebben genoemd. Majo was majonaise en Kit was van NightRider. Wij speelden gewoon met 'autootjes' en die straten hoorden daar dan bij. Van Lego maakten we zelf gebouwen, garages en viaducten.
Antoni
7 jaar geleden
@Inekez1, +1 voor je antwoord. @Inekez1 en @HeerVoldemort, interessante (en grappige) informatie erover vind je nog hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Majo-kit. De gebouwen waren bijvoorbeeld, volgens die website, eigenlijk te groot in verhouding tot de autotootjes en er waren alleen maar mannen in het dorp...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wij hadden er geen poppetjes bij. Wel de gebouwen en lantaarnpalen enzo. Dus wij gebruikten playmobil poppetjes.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Slim gezocht Inekez1. Ik was daar niet opgekomen. Ik zat te knoeien met "speelgoed + straat" "speelgoed + dorp" "speelgoed + straat + winkels" etc etc. Ik wist niet dat er autootjes bij hoorden. Die hadden we wel, maar niet specifiek van dat merk.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik zie nu op de wiki-link dat het speelgoed van oorsprong uit Frankrijk kwam. Dat verklaart ook waarom dat ene vriendje met die franse moeder het wel had en verder niemand in onze omgeving. En die verhoudingen... daar klopte met lego en playmobil ook vaak niets van. Lego maakte auto's waar precies 1 poppetje in kon en playmobil had auto's die in verhouding ruim 3 meter breed waren. De playmobil poppetjes waren nogal breedgeschouderd in die tijd. Tegenwoordig zijn er wat meer verschillende modellen (dik, dun, op blote voeten!)

Andere antwoorden (1)

dat zou lego of playmobil kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
- Het juiste antwoord is ruim 2 weken geleden al gegeven.