knuffels/speelgoed uitwassen

ik heb een kindje van 5 maanden en hij doet echt alles in de mond en sabbelt overal op,
op de knuffeltjes en die ritselboekje dingen staat dat het met de kand gewassen moet worden maar ik vind het wel een gedoe steeds .
zou het kwaad kunnen om het gewoon op een kort programma (37 min) in de wasmachine te wassen ( 30 graden )

14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat heb ik zo vaak gedaan toen de kids nog klein waren. Veel knuffels kunnen zelfs wel tot 40 graden C hebben. Soms kan het voorkomen dat de vulling van een bepaalde knuffel op èèn kluit gaat zitten maar over het algemeen zijn ze wel zo goed opgevuld dat dit niet vaak voorkomt.

Wat ik wel zou doen/deed, is met een mild wasmiddel (Neutral) wassen, en voor de zekerheid nog een keer naspoelen om zeker te weten dat je kindje bij het sabbelen de volgende keer geen eventuele zeepresten binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat van neutral is misschien wel handig, heb ik toen nooit bij stilgestaan. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje! +1
rebecca
14 jaar geleden
oke:) bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

Volgens mij niet, ik deed het altijd in een waszak en wastte het op 30 graden in de wasmachine.
Ik vond het risico ook te groot dat er niets van de knuffel over zou blijven, dus geen lange programma's.
Dan doe je het bijvoorbeeld op een fijne was of op een wolwas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje! +1
Kan prima hoor. Neem wel een programma dat niet zo snel centrifugeert, zoals een fijn was of wolprogramma. Ik gebruikte altijd een kussensloop (om de knuffels in te doen) in de machine om te zorgen dat er niks kapot ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een kussensloop en op 40 graden wassen. !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan gewoon, zo doe ik het ook. Gewoon in een netje voor bh's of inderdaad een kussensloop en mee laten met een wasje op 40 graden. Zijn ze weer lekker fris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik ook ooit vieze gympen schoongemaakt. Kussensloop in en draaien die hap....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt alle bacterien wilt doden dan moet je alles wassen op 95 graden maar dan kun je de knuffels beter meteen in vuilnisbak gooien want die zien er niet meer uit. Volgens mij kun je ze beter gewoon op 30 of 40 graden wassen en goed naspoelen. Dit hoeft je echt niet iedere maand of week te doen hoor. Gewoon als jij vind dat ze te vies worden dan was je ze gewoon. Je kind moet antistoffen opbouwen tegen allerlei bacterien. Als jij zorgt dat je kind alleen maar met superschone spullen in aanraking komt dan krijgt het onvoldoende afweerstoffen en zal het in zijn of haar verdere leven vaak ziek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verband met een luizenplaag heb ik eens alles op 60 graden moeten wassen. Alle knuffels hebben het overleefd en de droger ook. Mijn visie: als ze er niet tegen kunnen gaan ze in de container. Ze krijgen zoveel van die dingen, en gelukkig hebben ze niet 1 perse knuffel, maar ik heb ze ook altijd al afgewisseld. Ik was ze nu nog regelmatig met het beddegoed mee. Een knisperboekje heeft het niet overleefd, de knispewr deed het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad gaat prima in de wasmachine. Ik doe ze altijd op 40graden of het wolwas programma. En niet in de droger en niet centrifugeren maar gewoon rustig laten drogen leg het meestal in de buurt van de verwarming.
Heb zelf een zoontje van 5 maanden en idd stopt echt alles in zijn mond. (zo ook de sinterklaascadeautjes met name het pakpapier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het speelgoed dat de kinderen willen bijhouden heeft waarschijnlijk een goed sopje nodig. Daarom steken we de wasbare pluchen knuffeldieren in een kussensloop. Toebinden en in de wasmachine wassen, volgens de wasvoorschriften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal ging het goed bij mij.
Echter bij zo,n grote leeuwenkoning ging het mis. Die kreeg kroeshaar. Maar hij was toch erg mooi gebleven. Niet in de droger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter heeft een huisstofmijt allergie en daarom moeten de knuffels iedere 6 weken op minimaal 60 graden gewassen worden. Daarna gaan ze altijd nog in de droger. Knuffels die daar niet tegen kunnen hebben bij ons pech. Het gaat toch om de gezondheid van je kind. En eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het nog weinig ben tegengekomen dat ze het niet overleven.

Ik zou zeggen: zo snel mogelijk mee beginnen, zodat je kind niet al aan een knuffel gehecht is en dan blijkt dat die een wasbeurt niet overleefd...