Hoe heet dit bordspel met vierkant patroon en zwart en witte pionnen?

Wil iemand mij vertellen hoe dit spel heet? Want wij hebben dit in huis maar er staat niet bij hoe dit heet en dus weten we ook niet wat de spelregels zijn.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Het molenspel. Het wordt ook wel morris of moonen (naar het Friese woord mûne) genoemd; of uitgebreider: ‘Nine men’s morris’.
Het spel heeft twee spelers, elk van de spelers krijgt negen pionnen, de één zwart, de ander wit. Het spel wordt gespeeld op de 24 punten (kruisingen en hoeken van de lijnen) op het speelbord. Er wordt geloot voor de eerste beurt.
Het spel verloopt in drie fasen:
1. Het zetten - de spelers zetten om de beurt een pion op de punten (kruisingen en hoeken van de lijnen)
2. Het verschuiven - de pionnen kunnen worden verschoven: de pionnen mogen over een lijn op een aangrenzend vrij punt geplaatst worden.
3. De eindfase - zodra een speler nog maar drie pionnen heeft, mag hij met zijn pionnen springen: de speler mag nu per beurt een pion naar willekeurig welk punt laten springen. Zodra hij nog een pion verliest heeft hij het spel verloren. Deze fase wordt niet altijd zo gespeeld: in sommige varianten wordt het springen niet toegestaan.
Per beurt mag een speler één pion op het bord plaatsen, of als alle pionnen op het bord staan, één pion verplaatsen volgens de regels genoemd onder spelverloop.
Het is de bedoeling om bij het plaatsen en verschuiven van de pionnen een zogenaamd molentje te maken. Dat wil zeggen drie pionnen, van de eigen kleur, op een rij (aangrenzende punten op een lijn). Op het moment dat een speler een molentje maakt, mag hij een pion van de tegenstander uit het spel nemen, te beginnen met stenen die los staan. Dat wil zeggen: pionnen die in een molentje staan, mogen niet worden verwijderd, als er nog stenen staan die geen deel uitmaken van een molentje. Een pion die is verwijderd, kan niet worden teruggebracht in het spel.
Men kan een molentje openen door een van de drie pionnen eruit te schuiven. Wordt die pion later weer teruggebracht, dan is er weer een molentje ontstaan en mag er weer een pion van de tegenstander worden weggenomen.
Het spel is afgelopen wanneer een speler nog maar twee pionnen overheeft of wanneer een van de spelers geen verschuivingen meer kan doen vanwege een blokkade door zijn tegenstander.
Als beide spelers nog maar 3 pionnen hebben dan heeft men 10 beurten om te winnen, anders is het gelijkspel.
.
Geschiedenis
Het speelbord is aangetroffen in een dakplaat van een tempel in Qurna in Egypte die omstreeks het jaar 1400 voor Christus werd gebouwd. Ook bij opgravingen in Troje werd het diagram aangetroffen. Het huidige speelbord is precies hetzelfde als dat van eeuwen terug.
Toegevoegd op 21 juli 2019 09:09: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ nog steeds het livelingsspel van jong en oud in Schwabenland en Beieren. Vooral tijdens vakanties met het hele gezin. Ik heb nog nooit gewonnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oei, lievelingsspel: met ie.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
wat een onthulling, ik heb dit spel ook al vaker gezien
maar nooit geweten wat het was of hoe het gespeeld zou
moeten worden. we hadden het vroeger, maar niemand wist
de spelregels of de naam.