Wat is de volgorde van Kaarten bij een kaartspel?

Ik ben totaal niet thuis in de kaartwereld, de getallen ken ik natuurlijk wel op een rijtje maar waar horen de A K B en de V in het rijtje van de volgorde wat het hoogst is? Zou iemand de volgorde op een rijtje willen zetten van alle kaarten in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
44.4K

Antwoorden (2)

Bij het gros van de spellen:
A,H,V,B,10,9......,2,A(als 1)
Aas,Heer, Vrouw,Boer,10....
of in het Engels: AKQJ,10,...

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals de troef met klaverjassen (niet troef is wel de normale volgorde), waar bij de boer(jas) en de negen(nel) hoger zijn dan de aas.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie klaverjassen (geen troef)
A,10,H,V,B,9,8,...
Met dank aan ronron1212

Toegevoegd na 2 uur:
Troef
B,9,A,10,H,V,8,7,...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hele kleine aanvulling: de H van Heer is ook wel eens de K van Koning.
ronron1212
6 jaar geleden
Bij klaverjassen is de volgorde echt iets ander als de kaart geen troef is is het aas, 10 heer enz
Bij troef boer , negen, aas, 10 heer enz.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antwoord aangepast.
Bv bij klaverjassen is het
Boer.. Nel.. (9).. Aas .. 10 .. Heer.. Vrouw .. 8 .. 7..

Toegevoegd na 35 seconden:
Nel = 9

Toegevoegd na 12 minuten:
Algemeen: Aas Heer Vrouw Boer 10 9 8 7

Jokeren (rummikub / veertigers / veertig leggen lijken hier erg op)

De kaartwaardes zijn als volgt:
Aas: 11 punten
Heer, vrouw en boer: 10 punten
Joker: 25 punten
2 t/m 10: op de kaart aangegeven punten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jokeren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet je ook wat de Aas is bij het spel bussen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij bussen is de volgorde A,H,V,B,10-2 (aas is geen 1). Maar bussen is zo'n spel waarbij de regels gedicteerd worden door degene die het hardst schreeuwt of degene die het spel introduceert (of door overeenstemming als je democratisch bent). Het is een drinkspel en de regels daarvan willen nog wel eens verschillen per vriendengroep. Het is geen klaverjassen of poker of blackjack waarvan de regels veel vaster liggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tim, https://grappigspel.nl/bussen/ Het spel bussen heeft veel bijnamen, het is een bar of kroegenspel en afhankelijk van de spelers leuk of leuker, waarbij de spelleider ook nog mee doet en drinkt :)
Lol , drank en een bijna eindeloos spel.
Het is een heel ander spel waarbij niet elke ronde de waarde van de kaarten als bij andere kaartspellen een vaststaand feit is, omdat het afwisselt.
Lees maar even de bron, dan wordt het wel duidelijker.