Met welk woord kan ik het meeste punten scoren in een potje Scrabble?

Met welk woord krijg ik het meeste punten, daarbij in acht nemend dat ik speel volgens de officiële spelregels van het spel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan je niet weten, afhankelijk van wat er op het bord ligt; heel woord wegleggen tussen 2 keer 3x woordwaarde met 'hoge' letters. "De hoogst haalbare score van het scrabblespel is onbekend en zal wel onbekend blijven" https://nl.wikipedia.org/wiki/Scrabble#Hoge_puntenaantallen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@freekfluweel is gewoonweg uit te rekenen door trial and error. Stel dat er een beter woord is dan jaxquardweefsel, dan kan je daarna met wat puzzelwerk weer andere kruiswoorden zoeken die de score nog weer verhogen, Natuurlijk is het een theoretisch vraagstuk, waarbij het lastig is te zeggen of het verzonnen record niet te verbeteren is, maar als je maar lang genoeg probeert wordt de waarschijnlijkheid steeds groter dat het gevonden woord lastig te verslaan is. Zolang de vrager niks opgeeft over de stand van het bord, en de letters die hij heeft, is jacquardweefsel op dit moment het beste antwoord. Als de vrager het bord en/of de letters opgeeft dan kunnen we uitrekenen wat dan het hoogst mogelijke woord is, door lang rekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kans dat iemand ooit jacquardweefsel kan leggen (met de genoemde kruiswoorden) op die manier is zo goed als non-existent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier iemand die 830 punten weglegde in een beurt:
http://www.slate.com/articles/technology/gaming/2006/10/830.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu we het er toch over hebben: hoe moet je tellen wanneer je woord tweemaal '3x woordwaarde' beslaat? Is het dan totaal 6x woordwaarde, of 3x woordwaarde maal 3 (dus 9x woordwaarde). Ik neig naar 6x omdat het gaat om de woordwaarde en niet om 3x het totaal van de vorige som, maar ja, die twijfel he... Heeft iemand uitsluitsel?

Antwoorden (1)

Met het woord "jacquardweefsel" (2005)

http://home.wxs.nl/~avdw3b/scrabble_2005.html
Het kan van linksboven naar rechts worden ingevuld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan moeten dus alle kruiswoorden al ingevuld liggen. Op zichzelf is het woord 1620 punten waard op de regels aan de zijkant.

Toegevoegd na 15 minuten:
In het Engels heeft men het woord OXYPHENBUTAZONE uitgerekend op ~1780 punten.

https://www.youtube.com/watch?v=6cmfM1C9oV0
http://mentalfloss.com/article/50090/10-words-will-win-you-any-game-scrabble

Toegevoegd na 19 minuten:
Hier komt nog iemand met chequeformulier en waarom jacquardweefsel niet ideaal zou zijn.

http://users.telenet.be/FransNijs/Webpagina's/Woorden/Scrabble/Scrabble%20hoogste%20zetscore%201%20972%20punten.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk, en nou uitrekenen hoe groot die kans is,... die formule lijkt mij lastiger te vinden dan een woord dat 1972 punten oplevert!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kans is zo goed als 0. Maar dat is de vraag niet.