Wie mag er over het algemeen aanwezig zijn bij quizwedstrijden in een zaal?

Ik werd gevraagd om mee een ploegje te vormen voor een quiz Cultuurschok in Deinze. Nu dacht ik "oh fijn, ik neem mijn vriend mee als publiek", maar die organisator bekeek me heel verwonderd (bijna verachtelijk) en zei "hoezo publiek dat is toch nooit met publiek?". Ik durfde niet meer verder vragen.
Ik dacht dat er een publiek zou zijn, zoals bij die quizzen op televisie, een publiek dat de deelnemers kon aanmoedigen. Maar niet dus.
Is dat gangbaar, zoals die man beweert, dat er geen publiek aanwezig is als een quiz in een zaal georganiseerd wordt?

Toegevoegd na 2 minuten:
en omdat ik nog nooit meegedaan heb, hoe loopt zo een quiz in een zaal? Het was ook bijzonder dat we moesten betalen om te mogen meedoen, dus tickets moesten kopen zoals voor een optreden. Zo lijkt het wel alsof WIJ het publiek zijn...
Ik begrijp er echt niets van.

Erna55
8 jaar geleden
Het gaat over een plaatselijke quiz. Deze heeft zijn eigen regels.
Of het in Lutjebroek op een andere manier geregeld is, daar heeft de organisatie in Deinze geen boodschap aan.
Voor uitleg over de quiz in Deinze moet je toch bij de organisatoren zijn.
Antoni
8 jaar geleden
Het is mogelijk dat niet alle teams voortdurend meedoen met de quiz. De teams die niet meedoen, vormen dan tijdelijk het publiek... Als teams verliezen en definitief niet meer mogen meedoen, kunnen deze tijdens de resterende tijd van de quiz het publiek vormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Liveisgreat, de organisator van de quiz heeft zich te houden aan de regels die gelden voor de afgifte van vergunningen voor het gebruik van de zalen die behoren tot de Gemeente Deize. Deze regels zijn vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen van Deize.
http://www.deinze.be/fb111pnje934ckdc1bxib144.aspx
Klik op gebruiksreglement en je kunt de voorwaarden lezen die gelden voor Ter Wilgen in Petegern-aan-de-Leie.
Zolang de zaal Ter Wilgen niet gesloopt en eventueel herplaatst wordt in verband met de plannen voor het aanleggen van de weg tussen de Gaversesteenweg en de Gentsesteenweg via Ter Wilgen gelden de huidige regels.

Het beste antwoord

Bij teamquizzen in een zaal is het niet gangbaar dat er toeschouwers zijn; en van aanmoediging kan eigenlijk al helemaal geen sprake zijn omdat dat teveel afleidt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Betaling om mee te doen aan de quiz is wel gebruikelijk. De gang van zaken in het algemeen is dat je met je team een tafeltje uitzoekt (als het al niet toegewezen wordt), en dan worden vragen ofwel voorgelezen door een quizmaster, of uitgedeeld op papier met mogelijk wat foto's of afbeeldingen erbij. Na elke ronde worden de genoteerde antwoorden op papier verzameld zodat de score bijgehouden kan worden. Hoe het exact bij deze specifieke quiz gaat kan ik niet vertellen, maar het zal niet heel veel hier van afwijken.

Toegevoegd na 9 uur:
Op http://www.cultuurschok.be/new/html/index.php?i=fotoPicasa kun je onder "2014" foto's vinden van de vorige editie, daar lijkt geen publiek bij te zijn (en ook niet echt plaats daarvoor)
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij dorpsevenementen in dorpszalen ligt het aan de vergunningseisen voor gebruik van een zaal hoeveel personen er kunnen worden toegelaten.
Het aantal bezoekers in een gemeenschapszaal is wegens bv brandweerverordeningen sterk begrensd. De zaalhuur moet worden opgebracht uit de toegangsprijs. Het aantal deelnemers weet men, het aantal bezoekers kan men niet van te voren schatten. Het is erg moeilijk om aan het publiek een toegangsprijs te vragen voor een evenement waaraan zij niet deelnemen. Een soort kijkgeld dus. Komen er veel niet betalende bezoekers dan gaat dit ten koste van het aantal deelnemers aan de quiz.

Bij de quiz die georganiseerd wordt door Mastermindquiz in Deinze is dus geen publiek aanwezig, is ook geen ruimte meer voor.
Alleen deelnemers dus die per vier man € 16,00 betalen. De vergunning voor de zaal Ter Wilgen wordt nu alleen voor de activiteit verleend.

MASTERMINDQUIZ georganiseerd door Cultuurschok te Deinze op 17 oktober 2015
http://www.cultuurschok.be/new/html/
!!!! UITVERKOCHT !!!!
Heb jij een grote algemene kennis? Volg je de actualiteit op de voet en wil je je kennis laten zien aan anderen? Of gewoon zin in een avond vol intellectuele uitdagingen? Kom dan naar de 2e editie van de MASTERMINDQUIZ georganiseerd door Cultuurschok. Voor een prijs van 16 euro per ploeg (max. 4 deelnemers/ploeg) mag men de algemene kennis komen bewijzen.
Inschrijven kan via de website www.cultuurschok.be – CS menu /tickets
Maximum vier deelnemers per groep.
Voor bijkomende vragen – quizz@cultuurschok.be

Toegevoegd na 19 minuten:
Zie in de bron onder gebruiksreglement en tarieven (is een pdf bestand)

Toegevoegd na 33 minuten:
Mastermindquiz is gebaseerd op de BBC-produktie „Mastermind”.
De Quiz wordt gespeeld door vier kandidaten, die over een ruime algemene kennis moeten beschikken en over een gespecialiseerde kennis van een bepaald onderwerp, dat niet tot hun beroep of studie behoort. Iedere kandidaat moest gedurende twee maal twee minuten, in hoog tempo, vragen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Waar staat ergens dat het het format volgt van BBC's Mastermind ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat de titel "Mastermind" als quiz verwijst naar de klassieke Britse tv-quiz .De Mastermind Quiz vindt al een paar jaar plaats in gemeenschapszaal Ter Wilgen in Petegem-aan-de-Leie.
gvrox
8 jaar geleden
Hoe werkt dat dan als je met een team speelt ? Volgens mij wordt er ook nergens vermeld dat je je specialisme op moet geven. Lijkt me zo goed als uitgesloten dat ze dat format volgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1ste Ik beantwoord en onderbouw de vraag waarom er geen publiek aanwezig is.
2de Verklaar ik waar de titel Mastermindquiz op gebaseerd is en wat de BBC productie inhoudt.
Nergens schrijf ik dat het in Deinze precies zo gespeeld wordt.
Men dient welzeker over een buitengewoon grote algemene kennis te beschikken en goed op de hoogte te zijn van het nieuws van het afgelopen jaar.
Vorig jaar is het op 25 oktober ook in de zaal Ter Wilgen gespeeld, men kan dus navragen hoe toen de spelregels waren, want in Petegem-aan-de-Leie is het nog “ons-kent-ons” in positieve zin.
gvrox
8 jaar geleden
Mastermind is niet anders dan "meesterbrein", dus het gebruik van het woord hoeft niet naar het BBC-programma te verwijzen; vandaar dat ik het een vreemde toevoeging vond. Het spreekt voor zich dat je voor een quiz grote algemene kennis nodig hebt. Volgens de cultuurschok site is het pas de 2e editie, dus ook de tekst "De Mastermind Quiz vindt al een paar jaar plaats in gemeenschapszaal Ter Wilgen in Petegem-aan-de-Leie." lijkt me niet op zijn plaats.