Zijn alle dobbelstenen hetzelfde?

Als ik de zes bovenop leg en de vijf naar voren, dan kan óf de vier links zitten en de drie rechts óf de vier rechts en de drie links. Zijn er dan twee soorten dobbelstenen?

Toegevoegd na 10 uur:
Het gaan om de moeder aller dobbelstenen; een met 6 vlakken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie in de antwoorden dat er alleen gesproken wordt over 6-zijdige dobbelstenen. Er zijn er echter met meer maar ook minder dan 6 zijden. Zo zijn er al dobbelstenen met maar 3 zijden maar ook dobbelstenen met 30 zijden.

Het beste antwoord

Ja er zijn inderdaad twee soorten dobbelstenen en wat jij beschrijft is inderdaad het verschil. En dan hebben we het nog niet over de vele varianten van dobbelstenen die een ander aantal vlakken hebben dan 6 en allerlei zelf geknutselde dobbelstenen zoals je ze wel in wereldwinkels en basisscholen ziet.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je precies kijkt (op een ' zes vlakken dobbelsteen), zul je zien dat er meer zijn. noch een plus, noch een min van mij.

Andere antwoorden (3)

Ja, ze zijn allemaal hetzelfde.
De 1 tegenover de 6
De 2 tegenover de 5
De 3 tegenover de 4
De 4 tegenover de 3
De 5 tegenover de 2 en
De 6 tegenover de 1
De som is dus 7.

[uit de bron]
Mogelijke worpen[bewerken]
Bij veel spelletjes wordt er met twee dobbelstenen gegooid. Niet iedere worp is dan even waarschijnlijk. De waarschijnlijkste worp is 7, want dat kan op zes manieren (1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2, 6+1). Het is onmogelijk een 1 te gooien met twee dobbelstenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dobbelsteen#Indeling_van_de_vlakken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Belangrijk zinnetje nog dat je hier niet citeert (uit dezelfde bron): "Leg je de dobbelsteen neer met de 1 boven en de 2 naar je toe, dan zit de 3 rechts en de 4 links." Zonder die bijkomende bepaling hadden er nog steeds 2 'gespiegelde' varianten kunnen zijn tenslotte (1 boven, 2 voor, 3 links, 4 rechts,
en
1 boven, 2 voor, 4 links, 3 rechts), maar met deze extra beschrijving blijkt dat er inderdaad maar één type dobbelsteen zou moeten bestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt de vraag niet helemaal begrepen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Volgens mij heb jij (WasMaes) twee verschillende vragen gesteld, en ze toegelicht met een bewering die volgens de tekst van Wikipedia onjuist is. Dat moet wel verwarring geven. Er is pal naast de tekst http://nl.wikipedia.org/wiki/Dobbelsteen#Indeling_van_de_vlakken in Wikipedia ook een afbeelding die wil illustreren dat er slechts één indeling van de vlakken bestaat: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Dobbelstenen.jpg/220px-Dobbelstenen.jpg . Omdat ik geen dobbelstenen bij de hand had, heb ik mij snel even een dobbelsteen gebouwd door de zes vlakken van een doosje met een viltstift te markeren met de cijfers 1 t/m 6, in de indeling die op dezelfde pagina aangegeven wordt in de bouwplaat van een dobbelsteen (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Uitslagdobbel.png/220px-Uitslagdobbel.png). Die komt overeen met de tekst die beweert dat er maar één indeling bestaat. De foto van die rode en twee blauwe dobbelstenen voor een spiegel zodat je de plaats van alle vlakken kunt controleren (het enige dat je niet ziet is de 1) is hiermee dus in overeenstemming. Ik noem dit even indeling A. Maar de afbeelding helemaal bovenaan de pagina “Drie kubusvormige dobbelstenen” http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Wuerfel_rot.jpg/220px-Wuerfel_rot.jpg toont aan dat er wél een tweede indeling bestaat, want alleen de bovenste dobbelsteen komt overeen met indeling A. De twee onderste dobbelstenen tonen een indeling waarin de 3 en 4 kennelijk van plaats verwisseld zijn.
Dit is dan dus toch de ándere indeling, B. Zo heb ik een tweede doosje gemarkeerd, om mijzelf te overtuigen.
Het is geen kwestie van een gespiegelde foto, want dan zou de bovenste dobbelsteen ook afwijkend zijn. Ik heb hem gespiegeld, en dan verandert de bovenste dobbelsteen met indeling A in B, en de twee B’s worden A’s. Conclusie: er zijn binnen de randvoorwaarde dat de tegenoverliggende vlakken altijd samen 7 moeten zijn twee indelingen mogelijk, A en B. Zoals de vraagsteller al geconstateerd had. En de laatste foto maakt aannemelijk dat die beide voorkomen. En in Wikipedia kun je hebben dat bijdragen van verschillende auteurs elkaar tegenspreken :-) Mijn conclusie moet zijn dat de Poet gelijk heeft met zijn bevestiging dat WasMaes inderdaad twee verschillende indelingen heeft kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees het antwoord van Poet maar eens, die geeft een goed antwoord!
Nee; en er zijn zelfs vele soorten!
Dankzij een leuk aspect: bij de 1, 4 en 5 op het bovenvlak (of welk ander vlak dan ook) kun je elke stand draaien en je ziet geen verschil. Bij de 2 liggen de stippen 'voor en achter' ofwel ' links en rechts'; bij de 3 liggen de stippen ' van links onder naar rechts boven' ofwel ' van links boven naar rechts onder' en bij de 6 liggen de twee rijtjes van 3 ' horizontaal' of 'verticaal'. Met de 1 boven kan de 2 op het voorvlak zowel 'horizontaal' als ' verticaal' staan (de dobbelsteen links of rechtsom draaien gaat niet uitmaken want dan zit niet de 2 maar de 4 of de 3 op het voorvlak). De stippen van de 3 op het rechter vlak kunnen van jou af omhoog wijzen, of van jou af omlaag wijzen. Dan kan de 6 op het ondervlak nog de rijtjes 'naar de horizon wijzend' hebben, ofwel 'recht voor je, parallel met de horizon). Zoals eerder gesignaleerd kun je de 3 en de 4 nog links en rechts verwisselen. Dus lijkt mij dat er niet 1, niet 2, maar wel 16 (2x2x2x2) mogelijkheden zijn! Al moet je wel precies kijken...

Toegevoegd na 24 minuten:
Als je de individuele stippen zou merken, kom je in totaal tot 1032 mogelijkheden als ik het goed heb uitgerekend.

Toegevoegd na 24 minuten:
moet zijn 1024.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige 'regel' voor dobbelstenen is dat de tegenoverliggende zijden samen 7 zijn ; 6-1, 5-2 en 3-4.
Als je de 6 boven legt (en de 1 onder) en vooraan de 5, zit de 2 altijd aan de achterkant maar kunnen de 3 en 4 ' verwisselbaar' zijn.

Strikt technisch gezien zijn de 5 en de 2 natuurlijk ook verwisselbaar, maar hou je dan de dobbelsteen anders voor je. Uiteindelijk zou je de plattegrond van een dobbelsteen dus op minstens 6 verschillende manieren kunnen maken. De minimale verschillen van welke plattegrond er gebruikt is, zou je dan alleen nog kunnen aflezen aan de richting van de 2 , de 3 en de 6. Helaas kan ik niet zo goed tekenen dat ik je hier een plaatje kan laten zien. Voor het functioneren van de dobbelsteen maakt het allemaal niks uit.

Gebruik je geschreven cijfers, en hebben die geen vaste richting, dan zou je nog veel meer combinaties kunnen bedenken omdat elk plaatje dan ook nog eens vier posities heeft. In een normale dobbelsteen hebben alleen de 2, de 3 en de 6 twee verschillende posities die variaties kunnen opleveren.

Er zijn dus zelfs ruim meer dan 2 'verschillende' dobbelstenen ; maar die iets andere indelingen beïnvloeden het spel niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb hier vijf dobbelstenen uit verschillende sets, en ik kan vier daarvan absoluut niet op exact dezelfde wijze voor me krijgen ; of de zes ligt dwars, of de 2/3 wijst de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Marleen,
Je zou ook nog in de symmetrische vlakken (bij de 4 en 5) een van de stippen in plaats van zwart, rood kunnen maken. Dan kunnen die vlakken elk ook nog in 4 verschillende standen liggen, zodat het aantal mogelijkheden uitgroeit tot 256!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bij de 3 kun je bij beide liggingen nog de onderste of de bovenste stip rood hebben; nog 4 extra mogelijkheden, in totaal dus wel 1032!