Waarom is in een bordspel het gooien van een 6 altijd zo bijzonder ?

Elk cijfer komt maar 1x voor en is dus net zo moeilijk te gooien maar het gooien van een 6 wordt altijd extra beloond.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wij weten inmiddels dat je veel punten hebt verdient, maar vraag wel nuttige vragen aub.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik wist niet dat je punten KREEG voor het stellen van een vraag, maar wie heeft u dan tot criticus benoemd?

Het beste antwoord

Eigenlijk is het gooien van een 6 niet zo bijzonder, maar het gooien van 12 (bij twee dobbelstenen) wel. De kans dat je 12 of 2 gooit, is namelijk kleiner dan dat je andere waardes gooit, omdat 12 en 2 bij maar één combinatie voorkomen (twee keer 6 en twee keer 1). Alle andere waardes kunnen bij meerdere combinaties voorkomen. Bijvoorbeeld de waarde zes kan bij vijf verschillende combinaties gegooid worden: 1+5, 2+4, 3+3, 4+2, 5+1.

2 heeft niet dezelfde bijzondere status omdat bij de meeste spellen hoger gooien beter is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat 6 het hoogste cijfer is op een dobbelsteen en meestal krijg je voor het gooien van 6 een grotere beloning dan als je 1 gooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordgi omdat zes nou eenmaal het hoogst haalbare is op een dobbelsteen zoals mijn voorganger al zei.
Maar ik denk eerder dat vanuit de oudheid allerlei al-dan-niet magische eigenschappen werden toegedicht aan het cijfer 6.

een ervan is bv deze (zie link), maar er zijn nog meer betekenissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat het maar in 1 keer van de 6 worpen gebeurt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jeetje, kom op mensen kom eens met een goede vraag! Dit soort vragen horen hier toch niet thuis !