amabel
aardig, beminnelijk, lief, vriendelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder kan het ook sociaal betekenen en is het ook een (meisjes)naam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
de toevoeging had niet eens nodig geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je sociaal bent, ben je nog niet per se amabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar in het woordenboek, zijn synoniemen van elkaar
Volgens de (online) van Dale bestaat het woord niet.

Volgens de belgen is het de: Aeromedische Associatie van Belgie.

Zelf zie ik amabel als vriendschappelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als amicaal: vriendschappelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kan amabel zijn, zonder dat je daar een vriendschapsband mee hebt.
Amabel is een meisjesnaam en het betekent liefelijk, beeldschoon. Daarnaast lijkt het qua klank veel op het woord aimabel, wat ongeveer hetzelfde betekent. Volgens de Van Dale;

ai·ma·bel [e:maabel] bn beminnelijk, vriendelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amabel is een engels meisjesnaam, en betekent LIeflijk of schoon

Als gewoon woord bestaat het niet. Het zou kunnen dat je aimabel bedoelt, en dat betekent beminnelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je vraag moet zijn:
"Wat betekent aimabel?"

In aimabel zit het franse ''aim'' van ''aimer'', houden van, beminnen. Iemand die aimabel is, is beminnelijk, een persoon om van te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk aimabel. Als iemand dat van je zegt., dan betekent dat, dat je iemand bent waarvan mensen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je "aimabel", bedoelt. Het komt van het Franse
werkwoord "aimer", houden van. Je t`aime is welbekend.
Als iemand aimabel is moet je van zo iemand houden.
Synoniemen zijn; beminnelijk, lief, lieftallig, vriendelijk, aardig, charmant, aardig enz.
Kortom iemand is om lief te hebben als deze aimabel is.
14 jaar geleden
Met amabel wordt ook wel "bitter" (bitterzoet) bedoeld, als het om wijn gaat.
Vino rosso amabile.