Kijk als je startspeler bent naar de belangrijkste grondstoffen en de nummers die er op liggen. Als een bepalende grondstof eenmaal aan 9 eenmaal aan 2 en eenmaal aan 12 staat, zorg dan in ieder geval dat die 9 van jou is.

Voor de uitbreiding steden en ridders is het altijd handig om te zorgen dat je de "redder van Catan" wordt, deze overwinningspunten kunnen niet meer worden afgepakt, wat wel het geval is bij langste handelsroutes en "eerste" metropolen.

Verder is geluk toch wel heel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hieronder tactische tips voor het spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het plaatsen van de eerste dorpen is het belangrijkste van het hele spel.

Zorg in ieder geval dat je aan alle grondstoffen staat.
Hout en steen zijn in het begin het belangrijkst, dus probeer te hebben met getallen die vaak gegooid worden ( 6 en 8, daarna 4,5,9 en 10)

Plaats je dorpen het liefst ook dicht bij elkaar. Zo kan je later gemakkelijker de langste handelsroute veroveren.

Verspil niet te veel aan het kopen van ontwikkelingskaarten. Zelf koop ik ze nooit, tenzij ik echt veel te veel kaarten heb en er verder niks mee kan. Houd in ieder geval de kaarten die je nodig hebt voor het bouwen van steden of dorpen in je hand.

En verder? Je spelers tegen elkaar opjutten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg ervoor dat je snel steden kan maken. En dat je snel een mooi dorp hebt in een haven, uiteraard met een mooie lange route ertussen.