Wat gebeurd er als je jezelf en de tegenstander schaakmat zet? Tegelijk. Zie extra uitleg.

Een vraag over het spel schaken: als je een bepaalde zet doet en daarmee de tegenstander schaakmat zet. Maar met die zet, zet je automatisch ook jezelf schaak(mat) heb je dan gewonnen? Je mag toch niet jezelf schaak zetten?

Toegevoegd na 28 seconden:
*gebeurt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De zet die jij beschrijft, is niet toegestaan. Daarmee wordt de vraag irrelevant.

Ik citeer uit artikel 1.2 van de Basisspelregels volgens het FIDE-reglement:

"
Het aangevallen laten staan van de eigen koning, het aan een aanval blootstellen van de eigen koning, en ook het 'slaan' van de tegenstanders koning is niet toegestaan.
"

Zie pagina 3 van onderstaande Bron (het FIDE-reglement).
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag nooit een zet doen waarbij je jezelf schaak(mat) zet. Dit kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: dat is een ongeldige zet, dus die situatie die jij omschrijft ir puur hypothetisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat jij je eigen schaak zet heeft automatisch de tegenpartij gewonnen, deze is namelijk aanzet en zal je koning slaan waardoor je verloren hebt en het spel afgelopen is en jij zijn koning niet kunt slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, van mij een + je antwoord klopt wel.
het is niet volgens de regels, maar als je door zou spelen zou je dus zelf verliezen.